Ny organisering av CRM-arbeidet
Her kan du lese hvem som har ansvar for hva.
Prosjektet «Etablering av system for giver-, kunde-, abonnent-, frivillig- og medlemskontakt samt aktivitetsstatistikk (CRM)» ble nedsatt av hovedstyret i januar 2018. CRM står egentlig for "Customer Relations Management" eller "kundebehandlingssystem", men for en organisasjon som Frelsesarmeen er naturlig nok kundebegrepet mye bredere.
Prosjektets hovedtiltak er å:
- Lage en felles database, med all relevant informasjon tilgjengelig, med riktig datakvalitet.
- finne det beste CRM-systemet for åhåndtere de forskjellige aspektene av Frelsesarmeens virksomhet, inkludert aktivitetsstatistikk.
CRM-løsningen skal omfatte:
- kommunikasjonsavdelingens giverdatabase
- medlemsregistre over soldater, tilhørige og trossamfunnsmedlemmer
- medlemsregistre hos FAbU, FA Musikk, Studieforbundet,
- medlemsregistre hos Frelsesarmeens kvinner
- kundedatabaser for Krigsropet, FA Handel og andre
- aktivitetsstatistikk påkorps, sosiale institusjoner og tiltak.
Etter en omfattende anbudskonkurranse gikk kontrakten til Winorg AS som i tillegg til å være leverandør til en lang rekke norske organisasjoner også har vært leverandør til Frälsningsarmén i Sverige i en årrekke.
– Prosjektet første fase med giverdatabase er i ferd med å avsluttes, og fra og med julekampanjen 2019 ble alle aktiviteter gjort i Winorg, forteller kommunikasjonssjef Geir Smith-Solevåg. – Det har vært naturlig nå i overgangen til å konkludere på fremtidig organisering av CRM-arbeidet, etter at dette har vært vurdert fortløpende i prosjektarbeidet.
Ulike nivåer, ulike behov
CRM-arbeidet deler seg i tre områder:
- Forvaltning av systemet
- Sentral bruk i kommunikasjonsavdelingen (givere, abonnenter), program (medlemmer), sosial (frivillige), trossamfunnet (medlemmer).
- Lokal bruk pådivisjoner og korps (medlemmer og akivitetsstatistikk)
Det har blitt arbeidet fram følgende modell til organisering:
Med denne modellen blir sentrale brukere (hvit sirkel) fortsatt en del av sine respektive fagmiljø for å sikre forankringen inn mot avdelingene som bruker systemet.
Samlet ressurser
Løsningen innebærer også at man har samlokalisert og samorganisert CRM-forvaltningen for å styrke ressursene, slik at man både er bærekraftig for å få utført arbeidsoppgavene såvel som å inneha tvillingkompetanse og få nær forankring på prosess inn mot regnskapsseksjonen.
CRM-forvaltningsteamet som dermed har systemansvar for Winorg-løsningen ledes av Magne Krumsvik som CRM-ansvarlig, og rapporterer til forvaltningsavdelingen v/ Martin Solheim. Handelskompaniet, resepsjonen, kantinen, postekspedisjonen og CRM-systemansvaret flyttes med dette ut av kommunikasjonsavdelingen og til forvaltningsavdelingen.
Fra samme dato ble prosjekteierskapet for det resterende CRM-prosjektet ført tilbake fra kommunikasjonsavdelingen til forvaltning med Martin Solheim som prosjekteier. Utrulling til korps og divisjoner vil skje våren 2020, med noen utvalgte piloter i første rekke for å sikre gode prosesser rundt igangsetting.
Har du spørsmål rundt CRM-arbeidet, kan de rettes til crm@frelsesarmeen.no
RELATERTE SAKER
-
Mer enn bare trening
Rusomsorgen inviterer til lunsjseminar med blant andre Erik Thorstvedt på Stedet Sagene, førstkommende fredag kl. 11:30..
-
Forfremmet til herligheten
Vi lyser fred over oberst Jytte Lande Pedersens minne
-
Klar for én uke med åndelig påfyll?
For tredje gang arrangeres Sammen i sør i Kristiansand. Fra mandag 29. juli blir det forkynnelse, konserter, lovsang og undervisning i sju dager hos Frelsesarmeen. Nå "hermer" de i nord.