Design med mening
Others har vist seg frem på høstens Oslo Design Fair messa. God design og bærekraftig konsept viste seg å være en suksessformel som fylte opp ordreblokka.
Oslo Design Fair er den store gave- og interiørmessa på Lillestrøm, som holdes to ganger i året. Der møtes det ypperste av leverandører på gave og interiør, og alt som kan krype og gå av forhandlere – alt fra de store kjedene til enkeltstående butikker.
Og her var altså Others og representerte Frelsesarmeens konsept for etisk og rettferdig handel. I tillegg til Stine Tybring Aune, markedsansvarlig i Others, er det mange i Frelsesarmeen som har trådt til for å få Others på messa. De Ti Bud, Jobben i Oslo og Trykk På-trykkeriet i Stavanger har vært i sving. Så ble det også en veldig fin stand, hvor Others fikk vist seg fram, presentert nytt og gammelt produktsortiment, knyttet nye kontakter og pleiet gamle. Oslo Design Fair er viktig for å møte bransjen og å holde seg oppdatert. Her kan man få med seg trendseminarer og foredrag som spår de nye trendene og tendensene, og det er også inspirerende å møte andre utstillere.
– Vi snoker litt rundt, og ser vi et produkt vi liker, tenker vi: Hvordan kunne vi gjort dette innenfor vårt konsept? Slik får vi nye ideer og inspirasjon til nye produkter, sier Stine.
Nye bestillinger
Others er ikke den produsenten som fornyer sortimentet hele tiden, slik som de store kjedene. De er opptatt av kvalitet og godt håndverk, og varer som står seg over tid. Men de supplerer litt hvert år og er oppdatert på de nye trendene. Akkurat nå er broderier på full fart inn de de norske hjem, noe Others har holdt på med lenge.
– Her er det håp og verdighet i hvert sting, sier Stine.
– Bestselgerne er definitivt de broderte produktene, og særlig julepynten og de nye hjertene som kan henge på juletreet. Før var det produktene våre i tre som slo best an sammen med kurvene, men nå ser vi en ny tendens hvor de broderte produktene er mest populære. Vi solgte også mye av kaffen fra Kenya, og trestjernene fra Bangladesh gikk veldig bra, forteller Stine.
I tillegg til nettbutikken others.no, selges Others-produktene både i store kjeder som Kitchen og Husfliden, men også hos små, enkeltstående butikker over hele landet. Og på messen i år fikk de mange nye kunder.
– Dette har vært tidenes beste år for oss, sier Stine, som kom hjem med flere nye og store bestillinger på blokka.
Bærekraft
Others oppfyller 9 av de 17 bærekraftsmålene til FN, noe som er unikt i detaljhandelbransjen. De fem første målene, som handler om å utrydde fattigdom, samt utrydde sult, fremme god helse og livskvalitet, god utdanning og likestilling mellom kjønnene, kan Others stolt skilte med – noe svært få innen bransjen kan.
– Når vi sier til nye kunder at Others handler om fattigdomsbekjempelse og bekjempelse av moderne slaveri, blir folk veldig ydmyke. Forhandlere synes det er flott at de faktisk kan være med å gjøre en forskjell og påvirke positivt ved å selge Others-produktene i sine butikker, sier Stine.
En god lønn i bunn, er en forutsetning for å kunne innfri de viktigste bærekraftsmålene. Og her benytter Others en omvendt pyramide hvor man spør produsenten om hvor mye det koster å lage produktet, og deretter plusser på de nødvendige kostnadene, for så å ende med sluttpris ut til forbruker. Dette sikrer menneskene som lager produktene en lønn de kan leve av. Alle produktene produseres i Kenya og Bangladesh. De er av høy kvalitet, og er håndlaget av mennesker som ellers ville stått utenfor arbeidsmarkedet. For produsentene er det å jobbe for Others veien til et verdig liv. Deres lønn gir dem mulighet til å forsørge seg og sin familie, og skape seg en fremtid.
– Det at Others´ etisk og rettferdig handel-konsept er en del av Frelsesarmeens arbeid, gir troverdighet og åpner mange dører for oss. Vi er en del av det internasjonale arbeidet, men også det lokale. Med Frelsesarmeens lokale tilstedeværelse og det lokale sosiale arbeidet som drives, er det et fantastisk fundament for å treffe de menneskene som trenger en slik jobb. Det er også viktig i forhold til oppfølging av det organisatoriske og administrative, både i Bangladesh og Kenya, sier Stine engasjert.
Folk er opptatt av en dypere mening og merverdi når de velger hva de vil bruke pengene på, og det passer oss fint.– Stine Tybring Aune, markedsansvarlig i Others
Store planer
Others er i medvind. Både konseptet og designen er en innertier. Rettferdig handel, bærekraft, miljø og godt håndverk er kvaliteter som er etterspurt i markedet.
– Folk er opptatt av en dypere mening og merverdi når de velger hva de vil bruke pengene på, og det passer oss fint, smiler Stine.
Men Stine gir seg ikke med nye kunder fra høstens besøk på Oslo Design Fair, andre kontinenter står for tur. USA og Canada skal jobbes opp som de neste store utsalgslandene, og der venter flere bestillinger som kan gi folk et verdig liv og en framtid gjennom Others sine produkter
Abonner på Krigsropet
Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.
Bli abonnentRELATERTE SAKER
-
Kjærlighet på strikkepinne
Irene Amble Aafløy (81) har strikket flere tusen par sokker i løpet av de ti årene aksjonen «Sokker som varmer» har vart. – Det er fint at det går til en god sak, sier hun.
-
Inn i varmen på Perrongen
– Vi ønsker at Kafé Perrongen skal være hjertet av Frelsesarmeen i Trondheim, et sted hvor besøkende kan få god kaffe og kvalitet i alle varer, forteller gjengen bak.
-
– Jeg har gruet meg til jula helt siden i fjor
«Ida» dropper ofte et måltid for å ha nok til å dekke barnas behov. I julen er det ekstra tøft at økonomien ikke går rundt.