Fretex på timeplanen
I to år har Fretex samarbeidet med medieelever ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Elevene får erfaring med en seriøs oppdragsgiver, og i retur får butikken godt innhold til sine sosiale medier.
– Det er så fint å se hvor moro elevene har det når vi går i gang med et nytt samarbeid, smiler Vigdis Pallin, butikkleder for Fretex Møllenberg.
Hun har jobbet i Fretex i 22 år, og har sett hvordan plattformer for markedsføring av produkter har utviklet seg med tiden. Det å være tydelig og bevisst til stede på digitale plattformer bidrar til både salg og bevisstgjøring, og hjelper Fretex i kontakt med nye målgrupper.
Les flere artikler fra Krigsropet her
– Vi ønsker å vise folk at det faktisk finnes kule ting her, både av kjente og ukjente merker. I tillegg er det et godt miljøvalg å handle brukt. Vi ser at yngre trekkes til butikken, både gutter og jenter, sier hun.
– Elevene får trent på hvordan det er å jobbe med en seriøs bedrift, og vi får kule bilder av høy kvalitet.– Vigdis Pallin, butikkleder for Fretex Møllenberg
Frelsesarmeens bruktbutikk på Møllenberg har satset på sosiale medier, der de poster aktivt gjennom det som kalles feed og story, og nylig begynte de også å lage reels, en ny videofunksjon på Instagram. 3350 har sett deres første reels-video. De var allerede på veldig god vei med digital markedsføring på sosiale medier, men da Norge stengte i fjor på grunn av korona, økte de bruken av Instagram.
– Vi stengte i mars, likt som alle andre, og åpnet gradvis opp igjen fra mai i fjor. Men vi merket at det kom mindre folk til butikken, sier Vigdis.
I løpet av høsten begynte bruktbutikken å poste mye på Instagram. Der viser de frem varer folk kan kjøpe. Folk reserverer varene de vil ha, og betaler med Vipps.
– Da opplever vi ofte at det kan bli kø på varer! Følgerskaren øker jevnt og trutt, og i dag nærmer de seg 5500 følgere på Instagram. Grunnen til det, mener Vigdis, er at de legger ut bredt innhold med kvalitet.
Fotolærer søkte samarbeid
Flere av bildene er det medieelever fra Charlottenlund videregående skole som står bak. I 2018 hadde skolen Miljøuke. Målet var å finne kreative måter å gjøre elevene mer bevisst på miljø og bærekraft. Fotolærer Elin Hagestande ønsket å ha et prosjekt der elevene kunne fotografere i studio.
– Temaet valgte de selv, og det ble motefoto. Da kom jeg på at vi kunne spørre om å få låne klær fra en bruktbutikk, og tenkte at Fretex kanskje kunne være behjelpelige, sier hun.
Elin og butikkleder Vigdis fikk i stand et møte, der begge så muligheten for et utvidet samarbeid. De ansatte på Fretex plukker ut klær og tilbehør de gjerne vil ha bilder av. Elevene får velge selv blant det de blir inspirert av i butikken, og låner dette til fotograferingen. Når bildene er ferdigprodusert, får Fretex bruke det til markedsføring på plakater, flyers og på sosiale medier.
– Elevene får trent på hvordan det er å jobbe med en seriøs bedrift, og vi får kule bilder av høy kvalitet. Med det nye samarbeidet tenkte vi også at vi kunne få nye følgere på sosiale medier. Det sprer seg fort når unge begynner å følge oss. De deler med venner og venners venner, sier Vigdis.
Siden det første møtet har Fretex og skolen samarbeidet med fem prosjekter.
– Det er så hyggelig når det tikker inn en melding merket «nytt samarbeid?». Det synes vi er veldig moro, smiler hun.
Får ekstra motivasjon
Dina Andrea Tyskø (17) og Iris Olsen (17) er andreårs medieelever ved Charlottenlund videregående skole.
– Jeg synes det er skikkelig gøy når vi får gå i gang med et nytt prosjekt, sier Dina.
– Ja, jeg også! Det er en helt annen motivasjon å gjøre en jobb for en seriøs aktør. Du vet at bildene faktisk skal ut i verden, og ikke bare havner på PC-en til læreren, sier Iris.
Dina nikker bekreftende.
– Det er mye mer spennende. Og det er fleksibelt, da vi kan velge litt selv hvordan vi vil gjøre ting. Men samtidig lytter vi til deres behov og utfører jobben etter deres ønsker og ideer. Det er veldig variert og gøy, sier hun.
Elevene som har mediefag på Charlottenlund vgs har vært med på flere prosjekter i samarbeid med Fretex. De planlegger godt på forhånd og står både foran og bak kamera, i tillegg til arbeidet med etterbehandling av bildene. Dina og Iris forteller at de synes det er moro å se sine egne bilder bli lagt ut på butikkens Instagram-konto.
– Hva var deres forhold til gjenbruk før samarbeidet, sammenlignet med nå?
– Jeg vil ikke si det har endret seg noe særlig, da jeg allerede visste en god del om det. Jeg kjøper kanskje mer brukt nå enn det jeg har gjort tidligere, fordi jeg tenker mer på pris og miljø, sier Dina.
– Jeg kjøper kanskje mer brukt nå enn det jeg har gjort tidligere, fordi jeg tenker mer på pris og miljø.– Dina Andrea Tyskø, medieelev ved Charlottenlund videregående skole
– Jeg har generelt fått et mer åpent sinn for ting som er brukt. For å være ærlig, var jeg ikke klar over at det fantes så mange fine og kule klær hos Fretex. Jeg har ikke kjøpt noe brukt ennå, men nå som jeg har vært på Fretex et par ganger, skal du ikke se bort ifra at jeg går innom der neste gang jeg skal kjøpe meg klær, sier Iris.
Hun forteller at hun har blitt flink til å selge klærne hun ikke bruker, og har i oppveksten donert fulle sekker med klær til Frelsesarmeen.
– Nå finnes det mange apper der du kan selge klærne dine. Dette tror jeg bidrar til bevisstgjøring – at å kjøpe brukt er like bra, om ikke bedre, enn å kjøpe nytt.
– Hva er det dere ser etter når dere skal finne klær til fotoprosjektene?
– Når jeg leter etter plagg på Fretex, ser jeg etter lyse farger og farger som passer til mye forskjellig, som for eksempel hvitt og svart. Jeg liker også basic collegegensere, sier Dina og retter på hettegenseren sin.
– Jeg liker litt av alt, sier Iris.
Deadline er deadline
Lærer Elin, forteller at samarbeidet med Fretex har vært veldig godt.
– Vi er veldig takknemlig. Medielinjen ønsker å jobbe i studio, og da trenger vi både rekvisitter og klær. Så har Fretex behov for å vise frem klærne sine, og dermed er det en super avtale for begge parter, sier hun.
Elevene får fem skoleøkter til å fullføre et prosjekt med Fretex, og så skal produktet leveres.
– De lærer å kommunisere med en arbeidsgiver og ha dialog om hva som ønskes og forventes av dem. Deadline er deadline! Den betydningen blir mer seriøs når det er en bedrift som forventer noe av dem, sier hun.
Elin innrømmer at det også er positivt for henne som lærer.
– Det trigger noe i meg, også, det at jeg må forholde meg til noen andre når jeg setter i gang prosjekter. Det er bra med litt press. Man kan fort bli litt sløv i skolebobla, sier hun og legger til:
– Elevene hadde nylig et fotoprosjekt med temaet Tilbehør, og da spurte vi igjen om et nytt samarbeid med Fretex. Det var vellykket, og vi gleder oss veldig til neste gang! ▪
Følg Fretex Møllenberg på Instagram: @fretex_mollenberg
Abonner på Krigsropet
Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.
Bli abonnentRELATERTE SAKER
-
Holder liv i fars tradisjon med Julegryta
– Han måtte ha den 1000-lappen til Frelsesarmeen hver jul, sier Gerd Johanne Kjærstad (83). Snaut to år er gått siden hennes livsledsager døde, men den lilla seddelen "hans" havner fortsatt i Julegryta.
-
Egil fikk dronningen på sengekanten
– Det er trygt og godt at dere finnes, sa H.M. Dronning Sonja da hun besøkte Frelsesarmeens gatehospital på vei inn i juleferien.
-
Ønsketreet oppfyller 50 % flere drømmer i år
I fjor satte Oslo City ut et stort juletre pyntet med ønsker fra barn hos Frelsesarmeen på Grønland. Det kom inn 100 gaver. Denne høytiden har antallet økt med 50. Minst. Og foreldre gråter av glede.