Ofte stilte spørsmål om å være giver

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om det å være giver hos Frelsesarmeen.

Hvordan fungerer det?

  • Et giver/fadderforhold hos Frelsesarmeen baseres på det tidsintervallet du velger (månedlig, kvartal, halvårlig eller årlig). Gavene gis uten forpliktelser. Du kan når som helst pause dine gaver.
  • Du velger selv hvilket prosjekt du vil støtte. Ønsker du å endre prosjekt, kan du gjøre det ved å sende oss en e-post.
  • Du velger selv hvilket beløp du velger å gi. Ønsker du å endre ditt gavebeløp kan du gjøre det ved å sende oss en e-post.


Ønsker du å bli Vipps Fast Giver?

  1. Du velger Vipps som betalingsmåte når avtalen inngås.
  2. Hvis du er på en PC vil du bli sendt til Vipps, og får en beskjed om å logge inn for å bekrefte ditt telefonnummer. Hvis du er på mobiltelefon, åpnes Vipps automatisk.
  3. Du bekrefter avtalen i Vipps.
  4. Avtalen blir bekreftet. Beløpet blir trukket på forfallsdato til det avtalte intervallet. Avtalen ligger i en oversikt hos Vipps.
  5. Ønsker du å avbryte, eller endre din betalingsavtale på Vipps, kan du gjøre det ved å sende oss en e-post.


Ønsker du å bli AvtaleGiro giver?

  • Ønsker du AvtaleGiro kan du gi beskjed per e-post. Vi kan sende deg et skjema per e-post eller i posten som du signerer fysisk, og returnerer i vedlagt svarkonvolutt. AvtaleGiroen er gyldig når du har opprettet og signert avtalen.
  • Når du signerer din AvtaleGiro velger du en beløpsgrense. Det vil si du velger maksimumbeløpet som Frelsesarmeen har lov å trekke fra din konto i løpet av én måned. Det anbefales å sette en høyere grense enn din beløpsgrense. Da har du mulighet til å endre din avtale uten å gå inn i nettbanken og endre din beløpsgrense. Frelsesarmeen vil aldri trekke et annet beløp enn det som ligger i din avtale med oss.


Hvordan kontakter vi deg?

  • Vi kontakter deg hovedsakelig i den kanalen du har gitt gave i, ved post eller SMS. Men du kan oppleve å bli kontaktet i både per post og SMS, særlig i forbindelse med kampanjer ved ekstra behov.


Ønsker du å reservere deg?

  • Du har rett til å reservere deg mot kontakt fra oss. Kontakt oss på e-post, dersom du ønsker å reservere deg.
  • Dersom du er medlem, giver, fadder eller abonnement hos Frelsesarmeen - har vi lov tilå kontakte deg selv om du er reservert i «Det sentrale reservasjonsregisteret» (Brønnøysund). Dette skyldes at du har en avtale med oss, eller har gitt minimum en gave de siste tre årene. Du kan likevel reservere deg mot henvendelser fra oss ved å ta kontakt via e-post.


Ønsker du å endre eller å si opp din avtale?

Giverforholdet forblir som det er satt opp frem til vi hører noe annet. Send oss en e-post dersom du ønsker å endre eller å si opp ditt giverforhold.


Hvilke personopplysninger tar Frelsesarmeen vare på?

Frelsesarmeen tar vare på de personopplysningene som er nødvendige for å innfri ditt giverforhold til oss. Vi tar også vare på de opplysninger som er lovpålagt å oppbevare på grunn av f.eks. skattefradrag og regnskap. Informasjonen vi tar vare på inkluderer:

  • Navn, adresse og kontaktinformasjon
  • Registrering av avtaledetaljer og innbetalinger
  • Dine samtykker og reservasjoner til informasjon du ønsker å motta fra oss
  • Informasjon om dine skattefradrag
  • Oversikt over hvilke henvendelser vi har sendt deg

Du har rett til innsyn i de personopplysningene vi oppbevarer om deg. Du har også rett til å få slettet informasjon om deg, så sant vi ikke er lovpålagt å oppbevare den videre. Forespørsler om innsyn eller sletting av informasjon sendes til oss via e-post.