Feirer ti år i hyllene til Kitch’n
Norges største kjøkkenkjede har solgt over 100.000 Others-produkter. Og selv om disse redskapene kanskje er små, så er ringvirkningene i lokalsamfunnene i Afrika og Asia store.
Mat- og interiørinteresserte kunder har det siste tiåret bidratt til arbeid for over 900 mennesker.
På sin hjemmeside skriver Kitch’n at de er stolte av å markere 10 års samarbeid med Others – Frelsesarmeens initiativ for å bekjempe fattigdom i Bangladesh og Kenya:
En hyllest til håndverkerne
«Ved å velge disse, tilfører du ikke bare ditt eget kjøkken håndlagde kvalitetsprodukter. Du gir også mennesker hjelpen de trenger for å bygge et bedre liv for seg selv og familien sin.
Det er en hyllest til hendene som har klippet, kuttet, sydd og pusset. Enten du lager festmiddag til jul eller tomatsuppe på en helt vanlig tirsdag, kan du vite at maten tilberedes med utstyr som gir livsendrende ringvirkninger.»
– Vi måtte bidra litt
Nina Blikeng-Hoel er innkjøps/konseptansvarlig i Kitch’n og forteller at dette samarbeidet kom i stand i 2014 via Jan Størksen, den gang markedssjef i Frelsesarmeen.
– Størksen satt i styret til Kitch’n i noen år. Han introduserte Others for oss. Frelsesarmeen hadde en visjon om å lage et marked for å selge produkter direkte fra produsent i et fattig strøk, og manglet et markedsapparat. Vi begynte jo å bli en stor kjede den gangen. Det gjorde at vi ikke bare kunne tenke butikk, vi måtte også bidra litt.
– Vi gjør det rett og slett for å gjøre en forskjell– Nina Blikeng-Hoel, innkjøps/konseptansvarlig i Kitch’n
Hun mener det var en perfekt kombinasjon. Siden har de valgt å samarbeide med Frelsesarmeen.
– Vi gjør det rett og slett for å gjøre en forskjell, sier Blikeng-Hoel.
Og at dette utgjør en forskjell er det ingen tvil om. Dette samarbeidet har sørget for å gi arbeidsplasser med rettferdig lønn til mennesker som ellers ville stått uten arbeid – eller blitt tvunget inn i tvangsarbeid eller moderne slaveri.
– Har samarbeidet forandret seg på disse ti årene?
Fortsetter sammen
– Ja, prosjektet har hele tiden utviklet seg positivt og vi prøver stadig å gjøre sortimentet fra Others best mulig.
– Er Others-produktene populære i butikkene?
– Ja, de er det. Det er gode produkter, og vi har et system med display og vareplassering som gjør at vi kommuniserer med en plakat til kunden. Vi ønsker at kunden skal se hele ideen bak det. Så det er godt markert i butikken.
– Kommer dere til å fortsette samarbeidet?
– Ja, det gjør vi. Vi synes det er en fin ting å bidra, og Frelsesarméen har gjort en god jobb for oss også, ikke minst, så dette er et positivt samarbeid. Dette er vinn-vinn, sier Blikeng-Hoel.
Små produkter med enorm betydning
Kitch’n ble etablert i 2002 i Norge og har 142 butikker over hele landet.
Stine Tybring Aune, markedsansvarlig for Others Norge, forteller at Frelsesarmeen er kjempestolt over samarbeidet med Kitch'n:
– Det er så viktig for oss at produktene blir gjort tilgjengelig for mennesker i hele Norge. Det bidrar til å gi viktig arbeid til sårbare mennesker.
Hun har selv besøkt arbeidere både i Bangladesh og Kenya flere ganger.
– Jeg ønsker å si tusen takk til kundene her i Norge. Gjennom å velge disse produktene gir dere mennesker jobb og muligheten til å få en bedre fremtid.
Aune forteller at virkeligheten til de som lager Others-produkter er en ganske annen enn den vi kjenner her i Norge. Og at inntekten de får av arbeidet, åpner dører vi tar som en selvfølge. Bokstavelig talt.
Kjøpe dør til huset
– Mange av de som jobber for Others har levd under veldig dårlige boforhold. Men fordi de nå har en inntekt, kan de for eksempel kjøpe en dør til huset sitt. Det gjør at de kan holde vannet ute under regntiden, noe som bidrar til bedre helse for familien, forteller Aune.
– Det ligger en fin symbolikk i at du hjelper mennesker å få mat på bordet ved å kjøpe produkter til ditt eget kjøkken.– Stine Tybring Aune, markedsansvarlig for Others Norge
Aune forteller at førsteprioritet for håndverkerne er å gi barna utdanning.
– Med inntekten de får i Others, har de mulighet til å betale for skolepenger og skoleuniformer til barna. Det gir hele familien trygghet for fremtiden.
Håndlagde kvalitetsprodukter
Others-sortimentet startet med tre ulike forklær. I dag får du også kjøpt håndvevde kjøkkenhåndklær, strikkede grytekluter, ulike kjøkkenredskaper i tre – og mere til.
– Det ligger en fin symbolikk i at du hjelper mennesker å få mat på bordet ved å kjøpe produkter til ditt eget kjøkken, sier Tybring Aune.
Håndverkerne i Others får den nødvendige opplæringen for å kunne lage solide, slitesterke produkter. Det gir deg tryggheten i at det du kjøper vil gi deg glede i lang tid.
– Markedets beste kjøkkenhåndklær
– Jeg vil påstå at vi har markedets beste kjøkkenhåndklær, og det merker du når du kjenner på dem. De er håndvevde og har en helt unik struktur. Det gjør at de er veldig gode til å absorbere fuktighet, forklarer Aune.
Men det er ikke det eneste som skiller seg ut.
– Det samme gjelder kjøkkenredskapene i treverk, som er laget og pusset for hånd. For det første er de bærekraftige, siden de erstatter plast og har svært god holdbarhet. Dessuten er de helt trygge å bruke under matlaging, og tåler også oppvaskmaskin, tipser hun.
Og selv om dette er små kjøkkenredskaper, har de store ringvirkninger.
– For hvert eneste produkt vi selger, skaper vi arbeid, håp og muligheter for veldig mange mennesker. Det er vi stolte av, sier Aune.
Vil du være med og gi håp til dem som trenger det?
Sjekk ut nettbutikken til Kitch'n, den er full av produkter fra Others.
Nettbutikken til Others er for tiden stengt fordi alle ansatte i Others Norge er tatt ut i streik som ledd i konflikten mellom NHO og Parat/Fagforbundet. Vi vil åpne nettbutikken igjen så snart streiken er over.
Abonner på Krigsropet
Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.
Bli abonnentRELATERTE SAKER
-
Inn i varmen på Perrongen
– Vi ønsker at Kafé Perrongen skal være hjertet av Frelsesarmeen i Trondheim, et sted hvor besøkende kan få god kaffe og kvalitet i alle varer, forteller gjengen bak.
-
– Jeg har gruet meg til jula helt siden i fjor
«Ida» dropper ofte et måltid for å ha nok til å dekke barnas behov. I julen er det ekstra tøft at økonomien ikke går rundt.
-
Nå står julefeiringen i fare
Frelsesarmeens fattigdomsbarometer for fjerde kvartal viser at 4 av 10 har fått dårligere råd det siste halve året. Nesten hver femte nordmann kan komme til å droppe hele eller deler av julefeiringen.