
Bostedsattest
Hva er en bostedsattest og hvorfor ber vi om det?
Bostedsattest er et juridisk dokument som Folkeregisteret utsteder.
Hvorfor trenger vi det?
Frelsesarmeen ønsker at alle som kommer til oss kan kjenne seg trygge på at vi har gode rutiner for arbeidet, og at vi etter beste evne hjelper de som trenger det på en forsvarlig og hensiktsmessig måte. Vi må også kunne vise til godt forvalterskap av gavene som gis til oss.
Bostedsattest brukes ved registrering for alt sosialt arbeid ved korpsene/tiltakene våre.
Bostedsattesten gir oss mulighet til på en enkel måte registrere nøyaktig antall personer i husstanden, samt alder på barna, slik at vi får tilpasset hjelpen etter behov. NB! Dersom du søker hjelp for en familie må også bostedsattesten være for familien!
Hvordan oppbevarer vi opplysningene og hvor lenge?
Dette er informasjon som vi kan legge inn i registreringsprogrammet hos Frelsesarmeen og som siden makuleres. Registreringsprogrammet vårt er godkjent av datatilsynet for lagring av personlige opplysninger. Vi registrerer når bostedsattest ble mottatt. Bostedsattester oppbevares i låst skap inntil de makuleres etter høyst 3 måneder. I registeret lagres opplysningene i høyst ett år dersom man ikke fortsetter å komme for hjelp.
Bostedsattest bestilles via Skatteetatens nettsider. Innlogging med elektronisk ID som f.eks. BankID.
Bostedsattesten sendes i posten til din bostedsadresse.