Fretex Jobb leter etter en jobbmatch som varer
Med det nye konseptet «Klikk & Vent» hjelper Fretex Jobb arbeidsgivere med å få den beste jobbmatchen med gode arbeidstakere.
– Vi har hatt et langt svangerskap med det konseptet her, som en elefant tror jeg! For da ideen dukket opp, så måtte den modnes litt, sier Trine Gjermundbo, kommunikasjonssjef i Fretex.
Konseptet ble lansert i mai i år og har allerede resultert i flere henvendelser.
– Fretex jobber på oppdrag fra Nav, og i samarbeid med Nav. Nav henviser folk til oss, så bistår vi dem. I fjor var det 1979 jobbsøkere som var innom Fretex Jobb på en eller annen måte, og som kom videre til noe de ønsket. Absolutt flest fikk jobb, men noen av søkerne fant ut at de ville ta litt mer utdanning først. Det er bare supert, for da har de en plan! smiler hun.
Fretex Jobb er etablert mange steder i landet, og det nye konseptet skal være med å bidra til at 300 jobbkonsulenter og jobbsøkerne møter de rette arbeidsgiverne.
Klikk & Vent markedsfører tjenestene våre og kan bidra til at jobbsøker finner arbeidsgiveren han eller hun ønsker.– Trine Gjermundbo, kommunikasjonssjef i Fretex
Målgruppen i Klikk & Vent er arbeidsgivere. Fretex Jobb er på jakt etter arbeidsgivere som trenger arbeidskraft. «Din neste arbeidstaker kan være ett klikk unna», står det på nettsiden. Det har aldri vært enklere.
Den gode matchen
– Det er kanskje litt rart å si «vent», for det er vi ikke så glad i, i samfunnet vårt. «Alt» skal liksom gå fort. Vi kan koble opp arbeidsgivere i for eksempel Tromsø, med en arbeidssøker som også er i Tromsø. Klikk & Vent markedsfører tjenestene våre og kan bidra til at jobbsøker finner arbeidsgiveren han eller hun ønsker, sier Trine.
– For det skal ikke bare matche med bosted, jobben skal også passe like godt for arbeidstaker, som for arbeidsgiver. Det er en vei å gå for å få den matchen, noen ganger er den kort, noen ganger er den litt lenger. Men det viktigste er at det bli en god match.
Slik en headhunter er på oppdrag fra en arbeidsgiver, slik jobber Fretex Jobb på oppdrag for en jobbsøker. Det er mange hundre jobbsøkere i Fretex akkurat nå, men arbeidsgivere må vente hvis ikke Fretex har kandidater som ønsker den stillingen:
– Mens arbeidsgiver venter kan vi sette dem på en epost-liste. Om arbeidsgiver er interessert, kan vi også dele informasjon med dem. Vi har mye å dele, vi som møter mange hundre arbeidsgivere og arbeidssøkere, og kan mye om akkurat det som skjer i den overgangen med å skulle søke og ansette, og få en god match, sier Trine.
Slik fungerer opplegget: En arbeidsgiver kommer over «Klikk & Vent», og legger igjen sin informasjon på nettsiden. De blir så ringt opp og snakker med en konsulent som kartlegger hva deres behov som arbeidsgiver er, hvilke kompetansekrav de har og hvilke jobbsøkere de ser etter.
Videre kan de avtale at en jobbkonsulent i området de er i, tar kontakt med bedriften.
Det å investere i å høre på folk, høre hva det er de ønsker, og hvor de ønsker å utvikle seg, ser vi har bedre resultatoppnåelse.– Lars Sandvik, rådgiver i Fretex Jobb
– Jobbkonsulentene kartlegger med jobbsøkerne hva de har jobbet med tidligere og hva de ønsker å jobbe med. Så går de inn i systemet og legger inn spesifikke søkeord, og da dukker det kanskje opp en henvendelse som passer med personens ønsker. Da tar de kontakt, og kanskje blir det en jobbmatch, sier Lars Sandvik, rådgiver i Fretex Jobb.
En match som varer
Det er viktig for Fretex at arbeidsgivere får de menneskene de trenger, og at jobbsøkere får de jobbene de de ønsker seg og er kvalifisert for. Målet er at de skal ha den jobben over tid.
Nav har utviklet en ny virksomhetsstrategi, og den største endringen er at man går fra raskeste vei til jobb, til varig tilknytning til jobb.
– Som et helhetlig system ser man at det har en effekt på trygdeutbetalingen. Å jage folk ut i jobb gir kortsiktige løsninger. Det å investere i å høre på folk, høre hva det er de ønsker, og hvor de ønsker å utvikle seg, ser vi har bedre resultatoppnåelse. Det er viktig at man kommer i en jobb man liker, sier Lars.
– Det handler om å behandle folk som helt vanlige jobbsøkere, ikke som personer med et bistandsbehov. Vi har alle et bistandsbehov, men poenget er at vi ikke skal fokusere på det. Poenget er at folk skal bli tatt på alvor, det handler om opplevelsen av seg selv som arbeidstaker, at det er en verdighet gjennom hele prosessen.
De fleste som er i kontakt med Fretex Jobb synes det er vanskelig å søke jobb, forteller Lars. Det er fordi de fleste har dårlig selvtillit, sier han. De har kanskje gått på noen smeller, og har mistet troen på seg selv.
– De er dårlige på å søke jobb, men ikke dårlige på å jobbe. Jeg har selv vært langtidssykmeldt i forskjellige perioder, og da har jeg hatt Fretex som arbeidsgiver – og det er jeg veldig takknemlig for. Jeg ble syk, jeg sluttet å fungere, men jeg ble tatt på alvor.
Han forteller at han hadde en arbeidsgiver som var opptatt av det som fungerte.
– Når vi får inn en jobbsøker, er ikke deres fysiske eller psykiske helse det eneste som kan indikere om vedkommende kommer i jobb eller ikke – det er rett og slett troen de har på at de kommer i jobb. Det er der vi må rette innsatsen.
En ressurs for arbeidsgiverne
Lars forteller at som en arbeidsinkluderingsbedrift er de avhengige av å kjenne arbeidsgiverne og vite hva de trenger, og levere og foreslå kandidater slik at det blir en god match.
Vi har kandidater som er en ressurs for arbeidsgivere! Vi har folka noen er på jakt etter!– Lars Sandvik, rådgiver i Fretex Jobb
Bransjen de er i har hatt litt ulik tilnærming til arbeidsgivere tidligere, da jobbsøkerne av ulike grunner kommer fra et sted hvor de både trenger, og ønsker, hjelp med å komme i arbeid.
– Noen ganger har det vært litt slik at vi har stått med «lua i hånda»: «Kan du være så snill å vurdere oss, det er flinke folk her!». Det skal vi bort fra. Vi har kandidater som er en ressurs for arbeidsgivere! Vi har folka noen er på jakt etter! De er ikke «snille» når de ansetter folk fra oss, de får den arbeidskraften de trenger.
Han forteller at det er den biten som ikke har vært så synlig hos Fretex Jobb tidligere, og som de nå gjør mer synlig med Klikk & Vent:
– Med Klikk & Vent blir det en type egalitet – jevnhet, likhet – i systemet, og det er viktig!
Abonner på Krigsropet
Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.
Bli abonnentRELATERTE SAKER
-
– Gud ga meg aldri opp
Livet bestod av rus, vold, kriminalitet, fengselsstraffer og et rykte som en av landets mest nådeløse torpedoer. Så snudde alt. – Jeg fant ikke Jesus, det var Jesus som fant meg, sier Stig Morten Seierstad (44).
-
REMA 1000 dobler gaven din
Frelsesarmeen trenger all den hjelpen de kan få for å samle inn penger til mennesker som trenger en ekstra håndsrekning. Derfor er vi glade for å ha fått med REMA 1000 som en god støttespiller.
-
Kjærlighet på strikkepinne
Irene Amble Aafløy (81) har strikket flere tusen par sokker i løpet av de ti årene aksjonen «Sokker som varmer» har vart. – Det er fint at det går til en god sak, sier hun.