Forløp institusjon
Om hvordan vi behandler søknader, hvordan vi tar imot barnet og tiden hos oss til etter utflytting.
Vi deler oppholdet i fire faser:
1. Førinntaksfasen
Når foreldre/barnevernstjenesten har sagt ja til å søke om en institusjonsplass, ser Bufetat på søknaden og vurderer hvilken institusjon som passer best for barnet.
Dersom vår institusjon er best egnet, vil vi få søknadspapirene oversendt til oss. Vi vil da utarbeide en plan for hvordan vi best mulig kan legge til rette for at barnet skal få det bra hos oss. Ytterligere informasjon vil bli gitt oss via Bufetat og barnevernstjenesten, og deretter blir det utarbeidet en avtale om plassering.
Før plassering erfarer vi ungdommer ofte ønsker å komme på besøk til oss for å hilse på og se rommet sitt. En hovedkontakt opprettes, som vil følge opp barnet, og ha kontakt med foreldre/barnevernstjenesten/fosterforeldre/skole/BUP/lege etc.
2. Inntak og kartleggingsfasen
Vi legger en plan for selve innflyttingsdagen, og barnet får eget rom. Vi har da allerede tatt kontakt med skolen. Ved skolebytte kan vi få til et møte med lærer for en omvisning før skolestart.
I starten utfører vi flere kartlegginger, for å bli godt kjent og kunne gi best mulig oppfølging.
Vi går også gjennom trivselsregler, innetider, ukelønn, internetttider - vi ønsker ikke å ha for mange regler, men det er viktig at alle barna forholder seg til de regler og avtaler som lages.
«Hva kan vi bestemme, og hva kan du bestemme selv?» er det mange ungdommer som lurer på når de kommer til oss. Alle ansatte må følge barnevernsloven kapittel 10, og det er denne loven som sier noe om hva barnet kan/skal bestemme selv og hva våre ansatte kan/skal bestemme. Den handler om hvilke rettigheter du har når du bor på institusjon. Denne loven vil ansatte gå igjennom med barnet i løpet av de første dagene. Her det også viktig at vi vurderer og dokumenter, og informerer om rettighetene - slik at barnet har muligheten til å klage ved uenighet om måten våre ansatte følger opp barnet. Vi bistår barnet med å skrive og sende klagen til barnevernstjenesten/Bufetat eller statsforvalter.
Etter åtte uker har vi utarbeidet kartleggingsrapport som sendes barnevernstjenesten og Bufetat. Barnet har mulighet til å lese og komme med innspill.
3. Oppholdsfasen
Denne fasen varer helt frem til det er bestemt at barnet skal flytte hjem eller ut i egen bolig. Vi følger opp skole, legge til rette for samvær og deltakelse i fritidsaktiviteter.
Barnevernstjenesten har utarbeidet mål som vi samarbeider med barnet om å oppnå. Vi ønsker også at barnet selv lager egne mål, og utarbeider noe som heter «barnets plan».
Hver tredje måned utarbeider vi evalueringsrapport, som bygger på mål som barnevernstjenesten har laget sammen med barnet og mål som barnet har satt selv. Før vi innsendelse av rapporten, går vi gjennom den sammen med barnet, slik at barnet har mulighet til å fortelle om hvordan det går, om barnet er uenig eller om det er andre små eller store ting som barnet ønsker å ta opp.
Vi ser på samarbeid med foreldre som svært viktig iht. oppfølgingen av barnet. Mange av våre ungdommer har i varierende grad kontakt med sine foreldre. Vi møter alle foreldre med ett åpent sinn, og ønsker å ha en dialog med de til det beste for barnet.
Barnet vil kanskje oppleve flere sommerferier, vinterferier og juleferier hos oss. På sommeren drar vi ofte på turer, både innen- og utenlands.
Vi har ukentlige husmøter, hvor ungdommene kan ta opp ting som er viktig for dem - eller de voksne tar opp saker med alle ungdommene. Her lages det også avtaler om middager, ønsker om helgeaktiviteter, sommerferieønsker, gjennomgang av trivselsregler m.m.
4. Overgangsfasen
Hvor lenge barnet bor hos oss avgjøres av barnevernstjenesten i samarbeid med barnet og/eller familie.
Når dato for utflytting er satt, vil vi starte med å arbeide med utflytting to måneder før selve datoen. Vi går gjennom en rekke forberedelser sammen med barnet. Vi utarbeider også en individuell plan, som følger barnet hjem eller i egen bolig - målet er en best mulig start på voksenlivet.
Overgangsrapport utarbeides to uker før barnet flytter, og som er viktig at barnet får lese gjennom og bidratt inn i med sine synspunkter.
Institusjonene hos oss har også ettervern som noen ungdommer bruker dersom barnevernstjenesten mener at det er hensiktsmessig.
5. Oppfølging/videreføring
I sin prosess har Bufdir et femte punkt, som heter oppfølging/videreføring.
Dette kan du lese mer om på side 10 i «Veileder for forløp i barnevernsinstitusjoner» (PDF).