Velkommen til våre nye nettsider!
Det grunnleggende er på plass – nå begynner jobben med å bruke siden på best mulig måte.
Tirsdag 28. januar 2020 lanserte Frelsesarmeen nye nettsider, for femte gang siden de første kom i forbindelse med TV-aksjonen i 1995.
– De nye hjemmesidene skal være tilpasset hvordan folk i dag bruker hjemmesider, sier kommunikasjonssjef Geir Smith-Solevåg.
– Målsettingene er å bidra til økt synlighet, og gjøre det enklere for folk å gi til arbeidet, engasjere seg i det og lære mer om Frelsesarmeens arbeid, tro og tilstedeværelse, sier kommunikasjonssjef Geir Smith-Solevåg.
Intensivt prosjekt
Frelsesarmeen har gjennomført et svært intensivt prosjekt for å klare å få opp en hovednettside for hele virksomheten, etter at eksisterende nettløsning ble kjøpt opp og lagt ned på kort varsel. Etter en anbudskonkurranse vant Netlife Design AS oppdraget. De har vært årets tech- og designbyrå fem år på rad og deres nettside for Norwegian har flere ganger blitt kåret til verdens beste side for lavprisflyselskap. Arbeiderpartiet, Gilde og Store Norske Leksikon er også på kundelisten.
– Prosjektleder Lis Homdal hos oss og prosjektleder Eidar Grande Vollan hos Netlife og deres respektive medarbeidere har gjort en kjempejobb med å bygge et kvalitetsnettsted på rekordtid, sier kommunikasjonssjefen.
– Det har vært knallharde prioriteringer på grunn av tidspresset. Ved lansering gir nettsiden en oversikt over de ulike virksomhetene våre og hvor de er, og så vil vi og de lokale enhetene bygge ut det redaksjonelle innholdet etterhvert.– Geir Smith-Solevåg, kommunikasjonssjef og prosjekteier
Ettersom Frelsesarmeen driver 257 virksomheter i Norge, Island og Færøyene er det fort gjort at hjemmesiden blir svært stor.
– Trafikkanalyser av den gamle siden viste at det var oppsiktsvekkende mye innhold som ble besøkt svært lite eller aldri, og at det også ble liggende utdatert informasjon i kriker og kroker. Netlife har derfor utfordret oss – med rette – på å denne gangen begrense mengden informasjon vi legger ut, og å gjøre informasjonen så brukerorientert og utadrettet som mulig, forteller kommunikasjonssjefen.
Innhold som finner folk
Det er en svært avansert teknisk løsning i bakkant som er skreddersydd for å komme høyt opp i Google-søk, og som speiler hvordan folk bruker internett idag.
– Det jobbes målrettet med å legge til rette for at vårt innhold kommer opp på det folk søker etter også uten nødvendigvis å lete aktivt etter oss, forteller prosjektleder Lis Homdal som til daglig er kommunikasjonsrådgiver ved Frelsesarmeens hovedkvarter.
– De som søker aktivt etter innhold på vår hjemmeside, skal finne relevant stoff knyttet til hvor de er og hva de trenger - og uavhengig av om de kan Frelsesarmeens organisasjonskart.– Lis Homdal, prosjektleder for nye frelsesarmeen.no og kommunikasjonsrådgiver
Kontinuerlig forbedringsarbeid
– En viktig nyskaping ved de nye sidene, er vekten på samlende lokalområdesider for byer og lokalområder, forteller hun.
– På siden «Oslo» vil man for eksempel få en god oversikt over alt hva Frelsesarmeen gjør i Oslo, uavhengig av hvor i organisasjonskartet arbeidet er forankret. Slik blir det enklere for folk å finne fram til hvor og hvordan de kan engasjere seg og få hjelp. Og det blir et flott uttrykk for én armé-tankegangen.
Tilpasset brukerne, ikke først og fremst oss selv
På forsiden er det en oversikt over våre arbeidsområder som verken er basert på organisasjonskartet eller ren formålsinndeling, men på analyse av trafikkmønstre og en kombinasjon av klarspråklige og søkevennlige ord.
– Inndelingen er laget for å være mest mulig intuitiv og oversiktlig for mennesker med liten eller ingen kjennskap til Frelsesarmeen, forteller prosjektlederen.
– Folk som vet hva de leter etter når de er på hjemmesiden vår, skal raskt og enkelt kunne finne frem til det gjennom søkefeltet på siden. Dette er i tråd med hvordan man vet at folk bruker nettsider idag. Det er imidlertid viktig å vite at minimum 70% av trafikken som kommer inn – kommer inn via googlesøk, og ikke via forsiden..
Gradvis utrulling
Kontaktinformasjon for alle virksomheter samt omtale av sentrale arbeidsområder er ivaretatt ved lansering. For Oslo er informasjonen ganske godt bygd ut. Det er her Frelsesarmeen har totalt sett flest tilbud, og da var det viktig å «stress-teste» løsningen slik at vi så at måten informasjonen ble organisert på tålte store stoffmengder. Søker man på Oslo og velger det som lokalområde, får man et inntrykk av hvordan det vil bli for alle de andre omlag 90 lokalområdene vi er til stede i.
Det vil komme ytterligere oppdateringer på Perleportalen om når de ulike delene av organisasjonen kan komme inn i den nye løsningen for å legge ut ytterligere lokalt innhold der det er nødvendig. Man vil kunne få redigeringstilgang til egne virksomhetssider som tidligere.
– Samtidig ber vi om forståelse for at ting må bygges stein på stein, og at arbeidet vil ta tid, avslutter kommunikasjonssjefen.
Har du spørsmål eller oppdager vesentlige feil ved løsningen, bruk epostadressen nettside@frelsesarmeen.no. Særlig nå i starten må man forvente en viss svartid.
Velkommen inn
De nye hjemmesidene skal bidra til økt synlighet, og gjøre det enklere for folk å gi til arbeidet, engasjere seg i det og lære mer om Frelsesarmeens arbeid, tro og tilstedeværelse
Gå til forsiden av frelsesarmeen.noSpørsmål og svar
Hvem tar jeg kontakt med?
Alle spørsmål og kommentarer om de nye hjemmesidene rettes til nettside@frelsesarmeen.no. Der svarer:
– Lis Homdal, prosjektleder
– Marianne Pedersen, kommunikasjonsrådgiver
– Kesia Søgaard, prosjektkoordinator
– Marianne Groven, sponsor- og næringslivskontakt
– Anne Berit Tvedt, innsamlingskonsulent digital
– Geir Smith-Solevåg, kommunikasjonssjef
Hvordan får man redigert de nye sidene?
De nye sidene er laget i Craft, som er en leverandøruavhengig plattform med omlag 80 leverandører i Europa og 16 i Norge. Vi vil dermed ikke komme i det samme uføret som med forrige plattform som kun ble levert av leverandøren som ble kjøpt opp. Løsningen er kjent for å være enkel i bruk, støtter alle krav til universell utforming, er svært god på søkemotoroptimalisering, er kraftig og robust og har innebygd WYSIWYG med en svært elegant forhåndsvisningsfunksjon som gjør det lett å ha kontroll på innholdet. Klarte man Idium, klarer man helt fint Craft.
Hvor mye tilgang skal folk ha til å redigere sine sider?
Fokus så langt har vært å få siden opp - nå er den en prioritert oppgave å systematisere og delegere tilganger til dem som trenger det. Dette vil bli gjort så fort som mulig.
Er det samme pålogging som før?
Nei. Du vil få nytt brukernavn og passord når det er "din tur".
Hvorfor er ikke mitt virksomhetsområde på forsiden?
Kort sagt - alt kan og bør ikke være på forsiden. Da vil alle de gode formålene slå hverandre i hjel. Det er gjort grundige analyser med brukertesting og trafikkanalyse sett opp mot mål og strategier for siden, for å finne frem til hva som frontes. Dette vil bli fulgt opp med analyse av søkeresultat og brukeradferd nå i testfasen for å finne den best mulige langsiktige løsningen. Bare 30% av trafikken går via forsiden - derfor er det viktigste at alt arbeid er lett å finne fram til i søk. Etterhvert som innholdet er mer ferdig bygget ut lokalt, kan dere gi oss respons på hva som det er vanskelig å finne frem til via søkesiden.
Hvorfor mangler tilbud rundt omkring i landet ?
På grunn av tidspresset har vi prioritert de overordnede virksomhetsområdene, slik at hovedlinjene i Frelsesarmeens arbeid er godt dekket, samt flest mulig lokasjoner. Likevel er det gjort en jobb med å legge inn mer detaljert informasjon på Oslo. Det er i Oslo Frelsesarmeen har klart flest ulike tilbud, så dersom man fikk «stress-testet» løsningen på systematisering av mye ulik informasjon å få det til å fungere, er det stor sannsynlighet for at det også vil fungere øvrige steder. Etterhvert som man får tildelt lokal tilgang, blir det å få på plass fast informasjon om de ulike tilbudene en prioritert oppgave.
Hvordan vil korpssidene se ut?
Det er foreløpig ingen lokale sider, herunder korpssider, som er helt ferdig utbygget. Man vil imidlertid få en god følelse hvis man ser på Oslo 3. korps. Her ser man at det er en kort overordnet introduksjon, en oversiktlig kategorisering av tilbudene utfra inndelingen i den underliggende strukturen og kontaktinfo. Her ser dere også en kalender hvor man dessuten kan lime inn Facebook-events. Og som en bonus: Man får automatisk vist artikler fra hovedsiden og Krigsropet hvor virksomheten eller det geografiske området er nevnt.
En del steder vil det imidlertid være tilstrekkelig å bruke de geografiske landingssidene (Hokksund, Levanger) dersom det er en eller bare noen få virksomheter i et lokalområde.
Når får vi opplæring?
Det vil bli lagt ut enkle bruksanvisninger på lenken «Nettsidehjelp» nederst på Perleportalen. Eventuelle kurs vil også bli opplyst om her.
Kjente feil:
- I noen versjoner av Internet Explorer vises bilder i Krigsropartiklene som sammentrykte, og boksene på forsiden har tekst på feil sted.
- Eposter i adressefelt skal være klikkbare
RELATERTE SAKER
-
Valget er i gang!
Nå kan du stemme på din kandidat til det nye hovedstyret.
-
FEAS 125 år i dag
Frelsesarmeens eiendomsselskap er et av de største og eldste i landet.
-
Klimaendringer på agendaen
Kontoret for internasjonal utvikling ved Frelsesarmeens internasjonale hovedkvarter, inviterer til et digitalt symposium om klimaendringer fra 21.-23. mai. Under kan du lese mer om arrangementet - som vil foregå på engelsk - og registrere deg for deltakelse en eller flere dager.