– Folk elsker jo Fretex
– Det har vært full trøkk fra start. Folk står i kø for å komme inn, sier klesdesigner Tekla Lou Fure Brandsæter fra butikken på Øya i Oslo. Hun er en av sju designere som vil vise festivalfolket hva redesign kan være. Selv er hun «oppvokst» på Fretex.
Fra portene åpnet onsdag 7. august, har det vært en jevn strøm av besøkende til pop-up’n like ved rasteområdet.
Foruten å være butikksjef på Øya har Tekla Lou også ledet dette Fretex-prosjektet, som setter søkelys på viktigheten av å bruke plaggene lenger for å redusere det enorme miljømessige fotavtrykket som er knyttet til tekstilproduksjon. Der er denim en versting.
– Jeg tror det er veldig vanskelig for folk å begynne med klær, og lage nye plagg ut av gamle. Så jeg har fått med en gjeng med veldig flinke designere innenfor kles- og kostymeverdenen i Norge for å vise mangfoldet og muligheten man har, sier Tekla Lou.
På et eget stativ merket «Fretex Loves» henger det kreasjoner fra:
- Friedrich Floen (@friedrichfloen)
- Ina Haeselich (@haeselich)
- Ingrid Pettersson (@ingridpettersson00)
- Johanna Lundell (@johannalundell)
- Magdalena Mikalsen / Mikela (em______hm)
- Tekla Lou (@tekla_lou_)
- Villblomst av Vilde (@villblomst.studio)
Selv kom Tekla Lou rett fra moteskolen IFA Paris, hvor hun er halvvegs inn i en master i klesdesign, i slutten av mai for å kaste seg inn i prosjektet. Det var slettes ikke vanskelig å få folk til å bli med via nettverket sitt.
– Folk elsker jo Fretex. Ja, de gjør faktisk det, bedyrer hun.
– Folk vil jo gjerne bli assosiert med Fretex.
Hun opplever at de andre seks designerne også har vært skikkelig gira og at det har vært veldig positivt for dem å være en del av dette, sier hun.
– Alle involverte har hatt det så gøy! Og designerne var jo innom og fikk omvisning på det store sorteringsanlegget til Fretex i Oslo, hvor de kunne plukke med seg det de ville av ødelagte jeans og ting som det ikke er mulig å selge i butikk.
– Var det som å slippe små barn inn i godtebutikken?
– Det var akkurat sånn som da vi åpna her klokka ett. Folk bare rasa inn, sier Tekla Lou.
Selvlært designer
Utenfor Fretex viser Ina Haeselich fram dongeriskjørtet hun har laget av ødelagte jeans. Hun har også sydd en lys denimtopp, et stoff hun elsker å jobbe med. Begge plaggene er til salgs hos Fretex på Øya.
– Fokuset mitt som designer er jo redesign og upcycling. Jeg er veldig imot utviklingen motebransjen tar, spesielt med tanke på fast fashion, den blir bare verre og verre. Så jeg synes det er veldig kult å få være med og fronte dette med Fretex, og at vi kan vise hvordan redesign kan gjøres på en annen måte.
Upcycling er en prosess der tilsynelatende ubrukelige ting blir laget om til noe attraktivt.
Ina er selvlært og jobber frilans som klesdesigner.
Siden jeg alltid har vært veldig liten og har måttet tilpasse alt, så har jeg kjøpt mye klær på Fretex som jeg har sydd om. Hele barndommen min, på en måte.– Ina Haeselich, klesdesigner
Fem år gammel begynte hun å sy sammen med sin mormor i Bergen, som hun forteller har sydd alt hele livet.
– Jeg ble inspirert av henne og begynte å lage klær til dukker og bamser. Deretter fortsatte jeg bare med redesign. Siden jeg alltid har vært veldig liten og har måttet tilpasse alt, så har jeg kjøpt mye klær på Fretex som jeg har sydd om. Hele barndommen min, på en måte. Jeg kjøper ingenting nytt.
Før ferien, da de sju designerne var på sorteringsanlegget til Fretex i Oslo for å finne materialer de kunne lage noe nytt av, var Ina allerede varm i trøya.
Hun begynte nemlig å jobbe der i april.
– Jeg trengte en deltidsstilling og ønsket å drive med noe som gjør en forskjell, og som har en positiv innvirkning på samfunnet. Så da jeg så den stillingen bare måtte jeg søke. Det er godt å kunne bidra til noe av det større av det jeg står for, som er miljøutfordringene motebransjen skaper. Her hos Fretex hjelper jeg til i riktig retning.
Målbevisst kunde
Lisa Billander går målrettet mot stativet med de redesignede klærne. Med rutinerte hender plukker hun ut en lys denim-topp og en mørk bolero med blonder.
– Det er så kult fordi det finnes bare én av dem. Jeg lager ting selv også så jeg kan relatere til det å lage noen unike plagg, sier svensken som er bosatt i Oslo.
Klærne fra Johanna Lundell og Mikela sitter helt perfekt på henne.
Lisa forteller at hun kjenner begge fra da hun tok en bachelor i klesdesign og kostymedesign ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). De gikk året over henne på bachelor og på master.
– Det var derfor jeg var her så tidlig, sier hun om dagens fangst til en svært hyggelig pris.
Noe for alle
Kristin Hareide, direktør miljø i Fretex, skryter av samarbeidet med festivalen.
– Øya er veldig opptatt av bærekraft og ønsker å hele tiden forbedre seg på det området, så vi føler at vi har hatt en god match, et kjempefint samarbeid!
Det er en veldig fin måte å profilere gjenbruk på til en kundegruppe som ikke nødvendigvis handler brukt. Når vi møter dem på et sted som dette er det mye enklere for dem å komme over den terskelen.– Kristin Hareide, direktør miljø i Fretex
Ifølge Kristin kommer de fleste innom butikken på et eller annet tidspunkt, om de er unge eller gamle – både damer og menn.
– Det som er fint med å være til stede på en festival som Øya, som også har veldig mye forskjellig musikk, er jo at den tiltrekker seg ulike folk. Det er en veldig fin måte å profilere gjenbruk på til en kundegruppe som ikke nødvendigvis handler brukt. Når vi møter dem på et sted som dette er det mye enklere for dem å komme over den terskelen.
– De unge har ikke den samme terskelen for å kjøpe brukt, så for dem så er det helt naturlig. De handler det like enkelt som de handler hva som helst annet. Og så drar de med seg foreldrene, sier Kristin.
Og her er det noe for alle – uansett vær.
– De fyller på varelageret hver time, så det gjør at hvis du kommer på morgenen så finner du noe helt annet enn hvis du kommer på kvelden. Man skal aldri være bekymret for om man kan finne noe interessant i en Fretex-butikk, sier Kristin.
Kristin merker seg ellers en stor redesignbølge og nevner samarbeidspartneren Fæbrik, som har tatt av.
– Vi har flere og flere som er interessert i å kjøpe tekstil gjennom oss, og faktisk ser potensialet i plagg som de kanskje ikke har gjort før.
Vokste opp på Fretex
Tekla Lou forteller at hun fikk et svært positivt forhold til Fretex fra helt tidlig av.
– Jeg har vokst opp på Fretex, så å si. Min mor tok oss bare med dit eller på loppemarkeder. Da kunne hun sende oss av gårde med en pose, så kunne vi plukke ut hva vi selv ønsket. Det har skapt veldig mye kreativitet hos meg selv, og er vel blant grunnene til at jeg har fortsatt selv med klær, design og søm.
Det er snart gått 20 år siden hun hadde arbeidsuke på Fretex Jeløy i Moss, hvor hun fikk jobb etterpå.
– Hva tenker du om kritikken om at det er blitt så dyrt på Fretex?
Altså, Fretex er fremdeles mye billigere enn vintage- og bruktbutikker generelt. De ligger langt under andre konsepter, og dessuten gis det fra overskuddet til Frelsesarmeens sosiale arbeid.– Tekla Lou Fure Brandsæter, klesdesigner
– Ja, jeg hører jo folk si det, men da tar man ikke betraktning i hvor mye jobb det faktisk er, hvor mange hender som tar i et plagg før det kommer ut i butikk. Og at alle som jobber skal ha en lønn. Altså, Fretex er fremdeles mye billigere enn vintage- og bruktbutikker generelt. De ligger langt under andre konsepter, og dessuten gis det fra overskuddet til Frelsesarmeens sosiale arbeid.
Butikksjefen berømmer særlig generasjonen rett under seg (Gen Z) for å være opptatt av gjenbruk.
Hun synes det er kjempegøy å se, og opplever at de generelt er mye mer opplyste.
– De har jo nærmest blitt fosteret opp med at verden går under, så de har jo blitt tvunget til å ta ansvar. Nei, det er en helt fantastisk generasjon det der. Så kreative. De har jo på en måte blitt tvunget til det – til å se muligheter på en helt annen måte da. Så jeg har trua på dem, altså!
RELATERTE SAKER
-
– Jula blir tannløs uten påsken!
«Nå er det jul igjen, og jula varer helt til påske! Nei, det er ikke sant …», fortsetter barnesangen, uten å ha sjekket med Aksel Hennie.
-
Frelsesarmeens julehjelp er i gang: – 1 av 7 nordmenn gruer seg til jul
Nå setter Frelsesarmeen ut om lag 250 julegryter landet rundt for å kunne hjelpe folk som er og har vært i en alvorlig økonomisk krise i flere år. Halvparten av de som nå gruer seg til jul, peker på økonomi og forventningspress.
-
Hjertelag for folk og Trondheim by
Nidaros Ishockeyklubb har innledet et samarbeid med Frelsesarmeen i Trondheim, som kan bli til oppmuntring og idrettsglede for mange.