Foto: Kvinne i 30-årene med blondt, langt hår og solbriller med gult glass kikker i kamera. Hun sitter med hodet i hendene og smiler. I bakgrunnen sees et telt fra Fretex.
FRETEX PÅ ØYA: Klesdesigner Tekla Lou Fure Brandsæter er prosjektleder for redesign-kampanjen til Fretex på Øya i Oslo.– Det er jo veldig gøy fordi jeg hadde min første ordentlige jobb på Fretex da jeg var 14, ler hun. Ved siden av henne ligger en kjole, signert Friedrich Floen, laget av ødelagte jeans.

– Folk elsker jo Fretex

– Det har vært full trøkk fra start. Folk står i kø for å komme inn, sier klesdesigner Tekla Lou Fure Brandsæter fra butikken på Øya i Oslo. Hun er en av sju designere som vil vise festivalfolket hva redesign kan være. Selv er hun «oppvokst» på Fretex.

Tekst: Gro Matland Nevstad • Foto: Mette Randem
Sist oppdatert:
Del: Del artikkelen på Facebook Del artikkelen på Twitter Send artikkelen på e-post
Foto: Folk inni teltet som kikker på brukte klær.
FESTIVAL-HIT: – Det er jo en stor ting å kunne være en del av Fretex for folk generelt. Det har blitt inn å kjøpe brukt, og Fretex er jo gode på å henge med i tiden og få til kampanjer som retter seg mot unge, sier Tekla Lou.
Foto: Kampanje fra Fretex som viser et menneske med hvitmalt ansikt iførte en kreasjon av jeans på hode og kropp.
BILLIGE JEANS: Ved å ta tak i en av de mest populære og ikoniske plaggene i moteverdenen – jeans – ønsker Fretex sammen med designerne å inspirere til en ny tilnærming til redesign. Her er et av bildene fra kampanjen. Foto: Stian Andersen
2024 Fretex Oya 9364 nett
2024 Fretex Oya 9488 nett
FIKK NYTT LIV: Ved å ta tak i en av de mest populære og ikoniske plaggene i moteverdenen – jeans – ønsker designerne å inspirere til en ny tilnærming til redesign.
Foto: Av to kvinner som står over et klesstativ med brukte kjær.
VIKTIGE VERDIER: – Jeg er oppdratt til at man skal ta vare på det rundt seg, på det man eier og har. Man trenger ikke så mye, sier Tekla Lou Fure Brandsæter (t.h.). I hennes familie har tre av seks søsken jobbet på Fretex i ungdommen.
Foto: Ung kvinne med hestehale og solbriller poserer utenfor Fretex-teltet i et antrekk sydd av gamle jeans. Ut av butikken går en fargerik kunde med sjokkrosa BH oppå kanarigul T-skjorte.
UNIKT EKSEMPLAR: – Jeg har alltid hatt en drøm om å skape, for jeg klarer liksom å utfolde meg der. Og så har jeg lyst til å vise at det går an. Det er motiverende å kunne inspirere andre til redesign, sier klesdesigner Ina Haeselich (t.h). Dongeriskjørtet og toppen hun hadde designet av to gamle Diesel-bukser var til salgs i Fretex sin butikk på Øya. Overdelen ble solgt til noen like etter at bildet ble tatt.
Siden jeg alltid har vært veldig liten og har måttet tilpasse alt, så har jeg kjøpt mye klær på Fretex som jeg har sydd om. Hele barndommen min, på en måte.
– Ina Haeselich, klesdesigner
2024 Fretex Oya 9310 nett
ONE OF A KIND: Disse klærne er laget med kjærlighet. Kjærlighet for gjenbruk.
Foto: Tett i tett av mennesker utenfor Fretex-teltet.
POP STOPP: Fretex-butikken tiltrakk seg folk dagen lang.
2024 Fretex Oya 9703 nett
2024 Fretex Oya 9749 nett
SVENSK SEÑORITA: Kles- og kostymedesigner Lisa Billander er overlykkelig over å ha sikret seg to plagg fra to designere hun kjenner fra studietiden.
Det er en veldig fin måte å profilere gjenbruk på til en kundegruppe som ikke nødvendigvis handler brukt. Når vi møter dem på et sted som dette er det mye enklere for dem å komme over den terskelen.
– Kristin Hareide, direktør miljø i Fretex
Foto: av kvinne i 50-årene som holder opp en brukt, rød skinnjakke.
I SOLSKINN SOM I REGN: I Fretex-butikken står de klare med regntøy når det er meldt nedbør og ullgensere når det blir kjølig på kvelden. – De er flinke til å variere det de setter ut basert på dagens værmelding, og følge med fra time til time, sier Kristin Hareide, direktør miljø i Fretex.
Foto: Kvinne prøver på knall grønn regnfrakk. Ser seg i speilet.
FALT PLADASK: I strålende sol så Lene denne grønne retro-regnfrakken og bare måtte ha den. Da var hun godt forberedt til regnet som var meldt samme kveld.
Foto: To unge kvinner i henholdsvis militærshorts og rødrutete miniskjørt med røde boots.
FESTIVALSTEMNING: Selma (t.v.) og Thea var kledd for anledningen. De var selvsagt innom Fretex-butikken.
Foto: Kvinne på vei inn i butikk med tommelen opp.
TOMMEL OPP: Tekla Lou (t.h) fikk stort sett umiddelbare ja da hun kontaktet designerne, selv om det måtte jobbes i sommerferien. – Man deler mange av de samme verdiene. Feedbacken har jo vært dette med miljø, gjenbruk og etikk – det å ta vare på mennesker og ansatte, sier hun. På sidelinjen heier Kristin Hareide.
2024 Fretex Oya MR T7 A7700 nett
STINN BRAKKE: Liv over alt på første dag av Øya 2024.
Altså, Fretex er fremdeles mye billigere enn vintage- og bruktbutikker generelt. De ligger langt under andre konsepter, og dessuten gis det fra overskuddet til Frelsesarmeens sosiale arbeid.
– Tekla Lou Fure Brandsæter, klesdesigner
Foto: Tre unge jenter på rad, helt unge i kule klær.
KJENNER FRELSESARMEEN: Tekla Lou opplever at de fleste kjenner til koblingen mellom Fretex og Frelsesarmeen. – Jeg tror kanskje det er derfor enkelte folk tenker at det er dyrt med Fretex, fordi alle vet at Frelsesarmeen er en veldedig organisasjon. Men dette er en bedrift der folk jobber for penger – ikke for luft og kjærlighet, sier hun. Her poserer fra venstre: Inez, Regine og Johanne.