Fyller Vikingskipet med brukte klær
Til helgen arrangeres klesfestivalen Fæbrikstad for aller første gang. Fretex er blant deltakerne og flytter inn i den digre arenaen med fire ulike konsepter.
Gjengen bak Fæbrikstad regner med 6500 besøkende og kaller happeningen på Hamar for «Nordens gøyeste og grønneste klesfestival».
Rundt 5000 billetter er allerede solgt til skuelystne som vil inn i Vikingskipet lørdag 2. og søndag 3. september.
Her blir det kurs, workshops, salgsboder, inspirasjonsforedrag, panelsamtaler, overraskelser og verdensrekorder med mer.
Godbiter fra gamle skap
– Fretex har i flere måneder spart opp plagg innenfor de mest populære redesignkategoriene, sier Hilde Kjønstad, leder for Fretex-butikkene.
Det har vært en travel sommersesong for Fretex som har hatt salgsboder på Øyafestivalen, Rondaståk, Fredvik, Slottsfjell, OSLRW, Moss Miljøfestival og Vangen.
Vi har fått utrolig stor plass, så det blir moro å virkelig vise fram hvordan vi jobber i Fretex.– Hilde Kjønstad, leder for Fretex-butikkene
I sommer har Fretex også hatt pop-up butikk på et kjøpesenter i Drammen og et i Haugesund.
Ifølge Hilde har alt dette bidratt til økt synlighet og gode salgstall.
Denne helgen står altså Fæbrikstad for tur, der Fretex skal stille ut i den delen av hallen som har fått navnet Vintage Village.
– Vi har god synlighet. Når jeg ser på hvordan de har fordelt de ulike områdene så ser jeg at vi har fått utrolig stor plass, så det blir moro å virkelig vise fram hvordan vi jobber i Fretex, sier Hilde.
Fretex vil ha disse fire konseptene på Fæbrikstad:
Herr Fretex
Med brukte dresser og kontorskjorter, plagg som ofte er laget i naturmaterialer som ull (blazere, bukser, vester) eller bomull (skjorter) blir det «Herr Fretex-bonanza». Hverdagsplaggene som kan styles med dressene for en mer hverdagslook, er også med.
Gjør hverdagen til fest
Brukte brudekjoler og selskapskjoler er klare for å bli splittet og brukt som korsett. De kan også bli til voluminøse skjørt stylet med jeans eller en enkel T-skjorte for et annet uttrykk.
Gardinene trekkes fra
Interiørtekstiler som gardiner, duker og sengetøy egner seg godt til å sy opp nye plagg. De kan for eksempel bli til festdrakt, som jo ofte består av ulike gjenbrukstekstiler.
Flekk og nupp
Fretex redder hver dag gode plagg som har fått seg noen flekker og nupper. Brukte plagg fortjener også nye muligheter. Fretex skal derfor ha en stand sammen med Fæbrik, På Stell og Studio Søm, slik at publikum kan forsøke å redde noen av sine plagg.
Selve festivalen arrangeres av Fæbrik, som består av Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Norden og Ingrid Vik Lysne.
Økende brukttrend
Fretex har gjennom årene opparbeidet seg en svært høy merkevarekjennskap i den norske befolkningen, men det har skjedd en dreining i det siste.
– Vi gjorde en kundeundersøkelse i januar. Tidligere har pris vært den største motivasjonen for å handle på Fretex. Men denne gangen så vi at det å handle miljøvennlig, at det var bra for miljøet å handle brukt, scoret helt klar høyest. Folk har blitt mer aktive i valget sitt og velger miljøvennlig.
– Opplever dere at stadig flere unge, hippe folk oppdager Fretex?
– Ja, særlig etter at vi lanserte Arkivet. Da fikk vi tak i den målgruppen som kanskje ikke har vært så vant til å gå på skattejakt og bruke tid på å handle brukt.
Det er viktig for oss som jobber her å vite at pengene går til sosialt formål.– Hilde Kjønstad, leder for Fretex-butikkene
Hun forklarer at de med disse bruktbutikkene fikk en liten oppdatering i konseptet for den gruppen som er litt yngre.
– Og så har vi jo alle de andre vanlige Fretex-butikkene som er for alle fra null til 99 år, sier Hilde.
Ønsker årlig festival
– Hva håper du Fæbrikstad vil være med på å gjøre for norsk klesindustri?
– Jeg synes jo det er skikkelig kult at de Fæbrik-jentene er så tøffe at de leier Vikingskipet, og at de klarer å samle alle aktørene som jobber innenfor sirkulær og bærekraftig mote på ett og samme sted en hel helg, sier lederen for Fretex sine butikker over hele landet.
Hun er imponert over at det vil komme en salig blanding av politikere, interesseorganisasjoner og publikum som er veldig opptatt av å handle bærekraftig og gjøre gode valg i hverdagen.
– Når de inviterer til en sånn grønn festival så er selvsagt Fretex med på det. Vi skal bidra til at dette blir skikkelig vellykket sånn at dette blir et årlig event. Det er jo også Fæbrik-jentene sin ambisjon.
Hilde skal også delta i en panelsamtale med tittelen: «Hvordan løse klesindustriens problemer?»
Foruten henne vil følgende være med på diskusjonen:
- Anja Bakken Riise, leder Framtiden i våre hender
- Jan Christian Vestre, næringsminister og nestleder i Ap
- Jan Thomas Hagen, leder for bærekraft i Voice Norge
- Vibeke Krohn, leder av Tomra Textiles
Ordstyrer er Yrja Oftedahl, programleder og kommentator i E24.
– Har dere noen andre planer for høsten enn Fæbrikstad?
– Akkurat nå har vi fullt fokus på skole- og studiestart ved å minne de studentene som har flyttet i kollektiv eller på hybel at de kan kjøpe alt det de trenger hos oss. Det er ellers jul på Fretex fra 1. november, sier Hilde.
Fersk prisvinner
Under utdelingen av Costume Awards 2023, mandag denne uken, mottok Fretex Arkivet juryprisen for Årets grønne initiativ. Her er begrunnelsen:
Denne prisen hedrer initiativ som setter miljøet i fokus for den moteglade forbrukeren – og bidrar til at alle tenker gjenbruk. Vinneren har i år fått flere til å få øynene opp for brukte klær ved å gjøre seg like attraktive som butikker som selger nyproduserte varer.
Hittil i år har Fretex bidratt med over 20 millioner kroner fra omsetningen sin til Frelsesarmeens sosiale arbeid.
– Det er viktig for oss som jobber her å vite at pengene går til sosialt formål, det synes vi er veldig motiverende. Selgerne ute i butikkene er også veldig opptatt av det, og minner kundene våre på det.
Hilde fortelle at alle har fått med seg matkøene og at det er blitt trangere økonomisk for mange den siste tiden.
– Det å vite at når du legger igjen pengene dine på Fretex så bidrar det til noe bra – ikke bare for miljøet, men også for mennesker – setter veldig mange av våre kunder stor pris på. Så jo mer vi selger, dess mer går til Frelsesarmeen slik at flere får hjelp.
RELATERTE SAKER
-
Inn i varmen på Perrongen
– Vi ønsker at Kafé Perrongen skal være hjertet av Frelsesarmeen i Trondheim, et sted hvor besøkende kan få god kaffe og kvalitet i alle varer, forteller gjengen bak.
-
– Jeg har gruet meg til jula helt siden i fjor
«Ida» dropper ofte et måltid for å ha nok til å dekke barnas behov. I julen er det ekstra tøft at økonomien ikke går rundt.
-
Nå står julefeiringen i fare
Frelsesarmeens fattigdomsbarometer for fjerde kvartal viser at 4 av 10 har fått dårligere råd det siste halve året. Nesten hver femte nordmann kan komme til å droppe hele eller deler av julefeiringen.