Lanserer ny uniforms- og profiltøykolleksjon
Største oppdatering på 50 år for Frelsesarmeen.
Sommeren 2023 lanseres ny kleskolleksjon for Frelsesarmeen. I tillegg til at den klassiske uniformen har blitt oppdatert til dagens snitt og detaljering, lanseres over 30 ulike plagg med Frelsesarmeens velkjente logo, tilpasset ulike brukssituasjoner.
– En av våre kjerneverdier er å være synlige, og da er det jo også viktig hva vi har på oss– Knud David Welander, territorialleder for Frelsesarmeen i Norge, Island og Færøyene.
– Gjennom denne nye kolleksjonen gjør vi det enkelt for alle som er engasjert i Frelsesarmeen å være velkledt når de skal representere på ulike måter, i mange ulike brukssituasjoner, i møte med mange ulike mennesker, fortsetter han.
Hvorfor uniformering?
Frelsesarmeen tok allerede på 1800-tallet i bruk felles bekledning for å støtte opp under konseptet som en armé med «kjærlighet som eneste våpen». Fortsatt bruker Frelsesarméens soldater, offiserer, medlemmer, frivillige og ansatte ulike typer uniformering og profiltøy for å:
- være synlige, slik at mennesker som ønsker det, kan ta kontakt
- minne folk om at vi finnes, og at vi er et mangfold av forskjellige mennesker
- fortelle hva vi tror på og står for - uten at det er nødvendig å bruke ord.
Fulgte med tiden – en god stund
Lenge lå disse uniformene nær tidens moter. På 1870-80-tallet var det moderne med figursydde kjoler og bonett, og disse enkle og elegante plaggene ble brakt på moten av prinsessen av Wales. Hvis en sammenlikner samtidens Frelsesarmé-uniformer ser man inspirasjonen tydelig. De var figursydde, med Frelsesarménål i stedet for kamé på brystet, og med den tidstypiske bonetten som hadde sin storhetstid under utvandringen og var på høyeste mote rundt 1870.
På 1890-tallet ble uniformen supplert med de karakteristiske safarihattene som var blitt en del av motebildet. På begynnelsen av 1900-tallet ble det moderne med åpne jakker med bluse under, og Frelsesarmeens uniformer ble oppdatert i tråd med dette. Hattefasongen varierte, og frelsessoldatene tok det de hadde og sydde på et armé-merke.
Rundt 1915 ble skjørtene smalere, bonettsløyfa større og lå ned over skulderen. Utover 30-tallet blir uttrykket strammere, med høye hæler og klokkehatter.
På 1950- og 60-tallet krøp skjørtekanten oppover helt til den ble lårkort i syttiåra. Bonetten krymper i takt og havner lengre bak på permanentkrøllene.
På 1960-tallet var uniformsjakkene med høy krage i tråd med tidens uttrykk;ganske likt nehru-jakker , som hadde fått navn fra den indiske statsministeren Jawaharlal Nehru – og som også The Beatles brukte.
Men med lanseringen av ny uniform med jakkeslag tidlig på 1970-tallet var det slutt på tilpasningene til motebildet. Etter dette har uniformen i all hovedsak sett lik ut, med noen endringer med leverandører og detaljer på skjorter, samt introduksjonen av et nytt slips med striper på 90-tallet. Samtidig var det en erkjennelse av at uniformen var i stadig mindre bruk, og at komforten og opplevelsen av ikke å være velkledd bidro til dette. Derfor har det også poppet opp mange uoffisielle varianter.
Tydelig mandat – tilbake til røttene
Dette var bakgrunnen for at Frelsesarmeens lederråd før pandemien nedsatte et prosjekt med mandat om å skape en uniformskolleksjon tilpasset ulike aldre og brukssituasjoner, basert på dagens klesuttrykk, men med visuelle signaler som gjør det til en Frelsesarmeen-uniform; akkurat som i starten av bevegelsens historie. Løsningen skulle i så stor grad som mulig være basert på hyllevare og ha sterkt fokus på god forvaltning, bærekraft og miljø.
– Resultatet har vi gledet oss til å vise frem lenge, forteller strategileder Knut Haugsvær som har holdt i prosjektet sammen med kommunikasjonssjef Geir Smith-Solevåg.
– Med dette grepet går vi på en måte tilbake til røttene samtidig som vi tilpasser oss samtiden. Tilbakemeldingene fra svært mange av de over 100 som allerede har fått prøve den nye uniformen, tyder på at dette er en kjærkommen løsning.
Underveis i prosessen har designere intervjuet dagens brukere av uniforms- og profiltplagg for å forstå behovene og utfordringene med det vi har hatt så langt.
Flere kombinasjonsmuligheter
Uniformskolleksjonen er utformet slik at det er lett å kle seg opp eller ned avhengig av situasjonen.
Kvinnene får flest valgmuligheter, med både skjørt, bukse og en kjole som man også kan gjøre til en mer uformell uniform ved å ta uniformsjakken utenpå. Halsnålen har ikke vært en del av samtidens uniformsuttrykk på en stund, og videreføres derfor ikke. Skjorten er designet slik at den fungerer både oppkneppet og kneppet uten nål. I mer uformelle settinger kan man supplere med et behagelig halstørkle i samme farge som uniformen. Herrene bruker slips til mer formelle settinger, men kan ha åpen skjorte ellers.
Tydelig avsender
I tidligere tider var det vanligere å bruke hatt til uniformen, og på dem var Frelsesarmeens skjold tydelig på kvinnehatten, og det sto «Frelsesarmeen» med store bokstaver over bremmen på herrehatten. Men etter hvert som hatten gikk ut av daglig bruk, har det blitt vanskeligere for omverdenen å skjønne hva slags uniform det er snakk om.
– Det er nok mange av oss som har blitt spurt om veien på flyplasser og togstasjoner rundt omkring, og ikke bare fordi vi på vårt beste ser hyggelige og vennlige ut, smiler kommandøren.
– Derfor er det fint at vi nå har fått skjoldet vårt på plass på uniformen.
Det er fortsatt anledning til å bruke de eksisterende uniformshodeplaggene hvis man ønsker.
Dedikerte designere
Det som gjør plaggene til Frelsesarmeens uniform er de velkjente F-ene (H på islandsk), skulderklaffene på jakke og skjorte som forteller hvilken rang man har, samt skjoldet. For Norge, Island og Færøyene ble dette til sammen over 60 designelementer som er blitt gjennomgått.
– Det er valgt materialer og designgrep som gjør at de skal passe best mulig med uniformsplaggene. Bokstavene, som står for «frelst for å frelse», vil ikke lenger være laget i et metall som irrer med tiden, men er brodert, forteller kommunikasjonssjef Geir.
– Stoffene til skulderklaffer, F-er og skjold er nøye utvalgt for å passe best mulig sammen og inn på uniformen. Vi har hatt dyktige designere både internt og eksternt som har jobbet dedikert med å skape et best mulig resultat.
Solid samarbeidpartner
Kolleksjonen presenteres i samarbeid med IDÉ House of Brands som også vil drifte den nye nettbutikken, og uniformene er fra det svenske designhuset Ted Bernhardtz. Sistnevnte står også bak uniformene til SAS, Havila Kystruten og arbeidstøy innenfor mange menneskeorienterte bransjer.
IDÉ House of Brands er Nordens største aktør på feltet, og er en norsk familiebedrift med kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. De er ISO 9001 og 14001 sertifisert, er medlem i EcoVadis og Etisk handel Norge. Nylig ble de også bluesign® systempartner, et system som proaktivt eliminerer miljøskadelige stoffer helt i starten av forsyningskjeden, for å minimere negativ innvirkning på mennesker og naturen. Med en løsning som er basert på hyllevare, kan Frelsesarmeen bruke minst mulig ressurser på lagerhold og logistikk.
– Det å videreutvikle og fornye uttrykket til en så stor og velkjent organisasjon som Frelsesarmeen er en oppgave vi tok imot med både ydmykhet og glede, sier prosjektleder Marius Ruud som sammen med nordisk salgssjef for uniform, Bjørg Eli Bertling har holdt i dette fra IDÉ House of Brands side.
– Fra de første møter hvor behovene ble drøftet og frem til der vi nå er så har det vært en lang reise, mye har vært relativt enkelt og ligner mange av våre andre uniformeringssaker, men det å levere en bredde som strekker seg fra pins og distinksjoner, via uniformer og profiltøy i tillegg til andre profileringsprodukter er en vei å gå, sier Ruud.
Alt samlet på ett sted
Både uniformer, profiltøy og profilartikler blir samlet i én nettbutikk som drives av IDÉ House of Brands på Frelsesarmeens vegne.
– Dette vil altså være det nye Handelskompaniet, forteller strategileder Knut.
– Flere og flere har jo blitt vant til å handle klær på nett, og det gir Frelsesarmeen store besparelser på lagerhold og logistikk. Det gir oss også muligheten til å ha et mye bredere sortiment, ettersom vi ikke må ha alle størrelser av alle varianter liggende på lager.
I tillegg er det et showroom på Frelsesarmeens hovedkvarter, hvor det finnes ett eksemplar av alle størrelser av alle uniformsplaggene, slik at de som er innom Oslo kan prøve seg frem til kombinasjonen som passer for seg, og få uniformen sendt hjem. Man kan booke tid via 22 99 85 00.
Bærekraftig håndtering av de gamle uniformene
Som en del av bærekraftstilnærmingen i prosjektet har det også vært viktig å tenke på etterbruken av eksisterende uniformer.
– Det finnes jo mange uniformer rundt omkring, både som er i bruk og ikke. Vi oppfordrer til å levere disse inn, og ved kjøp av ny uniform i nettbutikken får man rabatt hvis man sender inn den gamle til resirkulering. Vi arbeider med spennende løsninger for hvordan vi kan gjenbruke uniformsstoffene på en fin og nyskapende måte.
Klikk her for å gå til til www.frelsesarmeen.no/handelskompaniet
RELATERTE SAKER
-
Serverte norsk søndagsmiddag på asylmottak
Norske kokkers landsforening (NKL) fyller 70 år og ga med det en omvendt jubileumsgave til Frelsesarmeens asylmottak i Moss. Hos beboere fra krigsherjede områder åpnet gryta med lammefrikassé også opp for takknemlighet.
-
Kronprinsbesøk på Frelsesarmeens kafé i Tønsberg
H.K.H. Kronprins Haakon var invitert til Skaperverket kulturkafé i Tønsberg mandag morgen. Her fikk han møte 40 unge næringslivsrepresentanter på en hyggelig frokost i regi av Tønsberg og Færder Næringsforening.
-
Frelsesarmeen på Færøyene feirer 100 aktive år
Den 23. oktober slår menighetene på Våg og i Tórshavn på stortromma. I en hel uke skal det feires at Frelsesarmeen «åpnet ild» for ett hundre år siden. I kjent stil skal hornmusikken lyde i gatene.