Kompetanseheving av ansatte
Vi satser på faglig utvikling. Men, hvordan gjør vi det og hvordan kommer dette til uttrykk?
Vi kan her nevne:
- Vårt fagsyn og kunnskapsgrunnlag skal ligge til grunn for vårt faglige arbeid. Dette har vi også gjort til et e-læringsverktøy.
- Vi har de siste årene produsert mange egne e-læringsverktøy. I alt fra journalskriving, TBO, forløp institusjon.
- VI har etablert et eget Trygget og sikkerhet (TS) senter hvor vi har ansatt egne TS-trenere som skal gi opplæring til alle våre ansatte.
- Vi har tett samarbeid med Oslo MET knyttet til blant annet masterprosjekter. Vi har flere på gang. Et konkret resultat av dette samarbeidet er denne oppskriftsboken.
- Vi satser på faglig opplæring og veiledning, vel vitende om at det er våre ansatte som er den viktigste suksessfaktoren i det miljøterapeutiske arbeidet i våre institusjoner. Vi har avholdt flere konferanser.
- VI har utviklet en del kartleggingsverktøy med FA-DNA.
- Forløp institusjon.
- Systemer, vi har mange systemer og disse bidrar alle til å dokumentere og kvalitetssikre den faglige jobben vi skal gjøre.
- Faglig veiledning er viktig. Alle som jobber hos oss skal ha tilbud om det, vi bestreber oss på å knytte til oss faglig, gode og anerkjente veiledere.
Faglig veiledning
Psykologspesialist Mari Bræin har gjennom flere år veiledet flere av
våre institusjoner og har også bistått i opplæring i traumesensitiv
opplæring for Frelsesarmeens barne- og familievern.
I en virksomhet som «lever av omsorg» er det utrolig viktig å prioritere veiledning for ansatte. Veiledning bidrar til å forebygge omsorgstretthet og redusere «turn-over» – samt bidrar til faglig utvikling hos de ansatte.– Psykologspesialist Mari Bræin, veileder for ansatte i Frelsesarmeens barneverninstitusjoner
Hun har også hatt fagdager for ledelsen knyttet til debriefing og støttesamtaler samt jevnlige kunnskapsdrypp fra fagfeltet.
– I en virksomhet som «lever av omsorg» er det utrolig viktig å prioritere veiledning for ansatte. Veiledning bidrar til å forebygge omsorgstretthet og redusere «turn-over» – samt bidrar til faglig utvikling hos de ansatte. Å skape tid og rom for å øke den refleksive kompetansen hos de ansatte, vil bidra til å sikre en høy kvalitet på tjenesten og fremme etisk forsvarlig praksis, sier Bræin.
Masterprosjekter i barne- og familievern
Vi er opptatt av å knytte til oss masterstudenter som kan skrive masteroppgaver om aktuelle problemstillinger fra vår arbeidshverdag.
Her er et utvalg av spennende masterprosjekter gjort i samarbeid med studenter fra både OsloMet og VID vitenskapelige høgskole.