– Gjenbruk er blitt en del av motebildet
– Jeg elsker Fretex, sier Ulrikke Falch, skuespiller, forfatter og samfunnsdebattant, mest kjent fra NRK-serien «Skam». Allerede som 11-åring begynte hun å kjøpe rare plagg og briller.
Blant klesstativer, prøverom og speil i et stort telt, yrer det med musikkglade folk som er på jakt etter et festivalantrekk.
Midt i mylderet poserer en influencer med en sommerhatt foran et mobilkamera. Et par tastetrykk etter er bildet delt på sosiale medier til glede for de mange følgerne.
– Jeg synes det er helt sykt imponerende det Fretex har fått til her. Det er helt utrolig, utbryter Ulrikke og viser til at butikken har solgt mer enn de hadde rigget opp allerede første dagen og måtte fylle på med nye varer.
Hun snakker om "teltbutikken" som Fretex satte opp under Øyafestivalen 2023.
Smilende viser kjendisen fram en rosa bluse hun selv har farget og donert til utsalget.
– Denne var egentlig hvit, men den hadde noen flekker, sier hun.
– Hvorfor velger folk Fretex, tror du?
– Gjenbruk er blitt en del av motebildet. Det er blitt moderne å bruke klær fra tidligere tidsepoker med andre moteuttrykk. Jeg tror også at vi har ungdommer som ikke er interesserte i å bare være forbrukere. De er mye mer bevisste nå og kjøper brukte klær.
Jeg likte å kjøpe masse rare plagg og briller, og uttrykke meg gjennom mote.– Ulrikke Falch, skuespiller
Som barn vanket Ulrikke mye i Frelsesarmeens gjenbruksbutikk på St. Hanshaugen i Oslo.
– Fretex var liksom starten for meg. Jeg likte å kjøpe masse rare plagg og briller, og uttrykke meg gjennom mote, sier Ulrikke Falch, som har vært fast kunde siden hun var elleve.
Samarbeid med påvirkere
I forkant av festivalen var Ulrikke invitert sammen med en gjeng andre påvirkere til en workshop i batikk. Bak sto Fretex og PR-byrået This i PR.
Med ulike knyte- og spruteteknikker så plaggene ut som de kom rett fra «The Swinging Sixties».
Nå henger den fargesprakende kolleksjonen i fremste rekke. Den rosa blusen er den eneste Ulrikke finner igjen av de plaggene hun dekorerte. Resten er solgt unna.
– Mange av plaggene her er dyre merker, men de hadde flekker så de ville ikke kunne selges, viser Ulrikke.
Men nå har de fått et nytt liv og flekkene har forsvunnet inn i fargene og mønstrene.
Poppet opp på festival
– Hvorfor er Fretex til stede på musikkfestivaler?
– Det er viktig for oss å være synlige og tilgjengelige, sier Hilde Kjønstad som er kjedeleder for Fretex-butikkene.
– Vi ser jo at når vi er ute i andre markeder, som Øya, så får flere smaken på å handle hos oss.
Og veien blir kortere til å levere inn det de ikke trenger til oss, forteller hun.
– Det er masse jobb og kostnader forbundet med å sette opp butikker på sånne arrangementer, men det er kjempebra markedsføring for oss.
Foruten Øya poppet Fretex-utsalg også opp på Slottsfjell og Rondaståk i sommer.
– Det som er litt morsomt med denne butikken vår her, er at folk handler så mye at vi må vi fylle på for at den ikke skal bli tom. Folk er innom mange ganger i løpet av dagen, til og fra konsertene, eller når de er her på området for å spise så stikker de innom, sier Hilde.
Antennene ute
– Dette er den mest populære boden på Øya, vil jeg si, bekrefter Pamèla Hoksnes som er prosjektkoordinator for Fretex Øya.
– Hvordan tenker dere når dere velger ut festivalplagg?
– Vi må jo tenke på en viss stil da, men også bredde. Vi kan ikke bare ha sånne små trendy topper.
Pamèla forteller at de har brukt tre måneder på finne fram tusenvis av plagg til Øya.
– Hele sorteringsavdelingen har vært med på jobben, og jeg har ikke sagt nei til noen klær som de har foreslått, forteller hun.
De har antennene ute på hva som treffer et festivalpublikum – også i klesveien.
Abonner på Krigsropet
Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.
Bli abonnentRELATERTE SAKER
-
– Jula blir tannløs uten påsken!
«Nå er det jul igjen, og jula varer helt til påske! Nei, det er ikke sant …», fortsetter barnesangen, uten å ha sjekket med Aksel Hennie.
-
Frelsesarmeens julehjelp er i gang: – 1 av 7 nordmenn gruer seg til jul
Nå setter Frelsesarmeen ut om lag 250 julegryter landet rundt for å kunne hjelpe folk som er og har vært i en alvorlig økonomisk krise i flere år. Halvparten av de som nå gruer seg til jul, peker på økonomi og forventningspress.
-
Hjertelag for folk og Trondheim by
Nidaros Ishockeyklubb har innledet et samarbeid med Frelsesarmeen i Trondheim, som kan bli til oppmuntring og idrettsglede for mange.