Telefontjeneste

Telefonen som teller

Liza har oppringninger til eldre flere ganger i uken. Da deler de hverdagsopplevelser og livshistorie, håp og mening i tilværelsen. Takk for at du gjør dette mulig!

Sist oppdatert:
Del: Del artikkelen på Facebook Del artikkelen på Twitter Send artikkelen på e-post

Mange av oss kan kjenne på ensomhet, særlig hvis venner og familie ikke er rundt en mer. Da oppleves det gjerne trygt og mindre ensomt å få en fast oppringning fra Frelsesarmeens telefontjeneste.

– Hei, så hyggelig! sier Marit (87) da hun får se ansiktet bak stemmen hun har hørt mange ganger.

De siste månedene har vår kollega Liza i Frelsesarmeens telefontjeneste vært fast samtalepartner. Det er over 20 år siden Marit tok kontakt med Frelsesarmeen og selv ble frivillig. Men etter et aktivt liv, kom helseproblemer som satte en stopper for innsatsen.

Da ektefellen døde, satt Marit alene igjen i leiligheten. Hun hadde ikke lenger noen å betro seg til, ingen å snakke med om hverdagens små og store problemer.

Nå ringer telefonen hver uke

En dag ringte en frelsesoffiser og spurte om det var noe de kunne gjøre for henne. Marit ble orientert om tilbudene til eldre. Da hun oppdaget telefontjenesten, våget hun seg frampå. Siden har telefonen ringt hver uke, og i august i fjor fikk hun en ny telefonvenn i Liza.

– Pandemi og perioder med nedstengning har gjort at spesielt mange eldre føler seg ensomme. Nettopp da kan Frelsesarmeens telefontjeneste være en kjærkommen kanal, forteller Liza.

Dette er mulig fordi du er med og gir fast. Ditt bidrag nytter, og takknemligheten er stor!

De som ringer tilbyr, i tillegg til samtale om stort og smått, også «dagens bibelord» til dem som ønsker det, og legger til rette for å snakke om tro. For dem som ønsker det, er det også mulig å snakke med eldreomsorgens kapellan.

Vi takker for gavene som blant annet gjør dette viktige tilbudet til eldre ensomme mulig.


RELATERTE SAKER