Traumesensitiv omsorg
I våre institusjoner er traumesensitiv omsorg grunnleggende. Det vil si at vårt arbeid bygger i stor grad på kunnskap fra utviklingspsykologi, vel støttet av nevrobiologi.
Tilknytningsperspektivet står sentralt i utviklingspsykologien. Traumesensitiv omsorg henter nettopp denne kunnskapen fra utviklingspsykologi, og legitimerer miljøterapeutisk forståelse og metoder knyttet til hva tidlig og god omsorg er.
Dette handler om vår tilstedeværelse som voksne, og at vi er oppmerksomme på barnets behov – og at vi responderer på barnets initiativ. Vi vektlegger å forstå barnet innenfra – hva trenger barnet av meg som miljøterapeut nå? Dette handler om hvordan vi bygger god mentaliseringsevne, å forstå seg selv utenfra og innenfra.
Nevrobiologien påpeker at tiltak må treffe der skjevutvikling startet. Med andre ord, traumesensitiv omsorg handler ikke bare om å gi reguleringsstøtte og regulere vanskelige affekter. Det er vel så viktig at vi tilfører aktiviteter som støtter utviklingen på det stadiet traumene forstyrret utviklingen av sentrale hjernestrukturer.
I våre institusjoner kan denne forståelsen identifiseres gjennom struktur, valg av aktiviteter og gjøremål:
- Vi søker kontinuitet i voksenoppfølgingen, at det er noen få voksne som
barnet særlig forholder seg til.
- Aktiviteter som styrker nedre del av
hjernen er viktig, og dette innarbeides i de daglige rutinene.
- Samtidig har vi barnets basale behov i hovedfokus – fordi fravær av tilfredstillelse av disse behovene kan medføre sterke affekter og hindre utvikling.
Aktiviteter
Aktiviteter og gjøremål står sentralt i miljøterapi. I vårt traumesensitivt perspektiv er målet med aktiviteter å styrke utvikling av viktige hjernestrukturer, regulere uro, skape glede og tillit til voksne.
Vi forstår at urolige barn regulerer seg ofte best gjennom bruk av store muskelgrupper, og vi søker å finne aktiviteter som møter dette, og barnets utviklingsnivå og interesse.
Mange av barna trenger trening i å vekke og roe energisystemet, og derfor vil et mål for miljøterapien være å gi barna daglige, flere erfaringer i å vekke og roe dette systemet, framfor å holde et høyt aktivitetsnivå hele tiden for å «slite» de ut.
En av fordelene ved at Frelsesarmeens barne- og familievern er en del av en større organisasjon, er at vi kan spille på lag med andre interne tiltak og tilbud, som kommer barna til gode. For eksempel kan vi støtte førerkortopplæring via arvemidler gitt til organisasjonen. Vi mottar også gavemidler øremerket barn og unge, som vi i Frelsesarmeens barne- og familievern kan benytte. Dette går til sponsing av ferietilbud og andre aktiviteter.
Gjennom arvemidler og gaver til Frelsesarmeen har vi også hatt mulighet for å bygge opp BMX bane, klatrepark på en av våre avdelinger og har fått muligheten til å kjøpe inn mye aktivitetsutstyr som trampoline, svømmebasseng, tur og fjellutstyr.
Kartlegging
Vi har utviklet mange kartleggingsverktøy med inspirasjon fra fagfeltet internt i Frelsesarmeens barne- og familievern, i tillegg til at vi har fått mange maler og verktøy fra Bufdir gjennom forløp for institusjon.
Disse verktøyene skal hjelpe oss med å kartlegge barna og familiens behov i alle faser av oppholdet. Kartleggingene skal bidra til å sette inn riktige intervensjoner og tiltak. Det legges opp til stor grad av medvirkning og involvering som er tuftet på vårt kunnskapsgrunnlag.
RELATERTE SAKER
-
Et trygt hjem
Barna på Frelsesarmeens barnevernsinstitusjon Soldammen får et unikt tilbud med hester, egen klatrepark og BMX-bane, båtturer og mange andre aktiviteter. Og viktigst av alt, de får en hverdag som minner mest mulig om livet i et vanlig hjem, med trygge, gode voksne.
-
Med hjertet i hånda
Frelsesarmeens barne- og familievern huser en mengde sårbare barn og unge. Nå blir gode institusjoner enda bedre – også for de voksne.
-
Det varme blikket
Når barn og unge i barnevernet forteller hva som betyr mest for dem, kan mye av det oppsummeres i ett ord: kjærlighet.