Fenomenet The Chosen
Millioner av mennesker over hele verden har sett den innovative nettserien om Jesus og disiplene.
– I The Chosen ser man Kristus gjennom øynene til de han berørte, forteller direktør Neal Harmon fra distribusjonsselskapet VidAngel.
På videooverføring fra Utah i USA, møter han Krigsropet for å snakke om nettserien som per dags dato har nådd over 60 millioner visninger. Produksjonens første sesong, som kom ut på egen app i fjor, ble finansiert av 19.000 privatpersoner som til sammen investerte nærmere 11 millioner dollar. Ingen andre medieproduksjoner har nådd slike tall fra en publikumsinnsamling.
Historiene bak
I 2017 laget filmskaper Dallas Jenkins kortfilmen The Shepherd, hvor Jesu fødsel blir skildret gjennom øynene til utstøtte gjetere. VidAngel fikk nyss om filmen, innledet samarbeid med Jenkins, og planene for en banebrytende, flersesongers serie om Jesus og disiplene ble lagt. I motsetning til vanlig fremgangsmåte ved bibelproduksjoner, følger The Chosen menneskene som var rundt Jesus, og ser på mulighetene for hva som kunne vært deres historie. Blant annet får publikum møte kona til Peter, som man i praksis vet ingenting om, og en av disiplene blir portrettert med Asperger syndrom. Harmon forteller at premisset for produksjonen er at hvis publikum kan identifisere seg med, og få en relasjon til, de som levde rundt og med Jesus, så kan også vi bli berørt av Jesus.
– The Chosen tar for seg forestilte bakgrunnshistorier fra Bibelen, samtidig som den holder seg tro mot de originale evangeliene, forklarer han.
– Hvis for eksempel Matteus ifølge tekstene var en skatteoppkrever, hva slags jøde ville han da ha vært, som samlet inn skatter for det romerske riket, som var okkupasjonsmakten? Hvordan ville han blitt mottatt av sine egne, og hvordan ville det vært for ham når Jesus plutselig kaller ham til å være disippel?
Jesus selv blir portrettert som en mann som ler, danser i selskap og tøyser i møte med barna som er til stede, samtidig som han stadig utfordrer disiplenes antagelser og deler guddommelig visdom, varme og helbredelser med menneskene han møter langs veien.
Balanse og gjenkjennelighet
– Hvordan håndterer «The Chosen» balansen mellom fiksjon og de faktiske bibeltekstene? I episode 7 ser vi for eksempel at fariseeren Nikodemus får en direkte invitasjon av Jesus om å følge ham, noe som ikke er nevnt i evangeliene.
– Evangeliene er jo ikke skrevet for å være underholdning, så vi prøver å formidle historien til et nytt medium. Vi ser på hva som kunne vært sannsynlig. Hvis vi ser på eksemplet med Nikodemus, så vet vi at han var involvert i Jesus sin begravelse, vi vet at han var en ledende fariseer, og at det trolig gjorde at han ville møte Jesus i skjul om natten. Er det sannsynlig at Nikodemus virkelig trodde på Jesus, og kunne det skjedd at Jesus ba Nikodemus om å forlate sin komfortsone og følge ham? spør Harmon retorisk.
VidAngel-sjefen tror en viktig grunn til at serien har nådd så langt ut, er kjernepunktet om at seerne kan kjenne seg igjen i måten karakterene portretteres på. Et av de kreative grepene som manusforfatterne har gjort, er å gi disippelen Matteus autistiske trekk.
– Vi har folk som sier: «Matteus! Det er meg!». Andre kjenner seg igjen i Peter, som i serien bryter sabbaten i desperasjon, selv om han vet det er galt. Når publikum ser slike ting, og ser hvordan Jesus responderer til dem, så ser de at Jesus er relevant også i deres egne liv, fordi de selv sliter med ulike utfordringer.
– Hvordan sikrer dere at serien blir autentisk fremstilt, med tanke på kulturelle og historiske særtrekk?
– Noe av det vi gjorde for å styrke manusforfatterne, var å sette sammen et panel med rådgivere, bestående av en evangelikal professor, en katolsk prest og en messiansk rabbi. De går gjennom manusene, og gir tilbakemeldinger på om den historiske konteksten stemmer eller ikke.
Harmon presiserer at panelet ikke bestemmer det endelige resultatet, men at deres tilbakemeldinger er verdifulle for å fremstille Jesu tid på en korrekt måte. Han er videre klar på at The Chosen er en underholdningsserie, som ikke er ment for å erstatte evangeliene. Målet er derimot at serien skal inspirere seerne til å selv å åpne Bibelen.
– Vi har oppnådd mye hvis alle som ser dette programmet, plukker opp en Bibel, går til Det nye testamente og sier: «Jeg vil lese dette selv, og se hvor mye som er fra originalteksten, og hvor mye som er ren kreativitet», slik at de kan få et forhold til Kristus gjennom Bibelen.
Formidlingens kunst
– Har prosjektet blitt båret frem i bønn?
– Ja, helt klart. Jeg kan fortelle at da pandemien kom, fikk vi store problemer med å finne et egnet sted for å filme sesong 2. Vi hadde finansieringen på plass, publikum var med, men tiltakene rundt Covid-19 hindret oss. Det ville tatt et halvt år å lage et eget filmsett, forklarer Harmon. Regissør Dallas Jenkins la derfor ut en YouTube-video, hvor han oppfordret publikum til å be for at en løsning skulle åpenbare seg.
– Appellen fikk over en halv million visninger, folk begynte å be, og den samme morgenen som videoen ble postet på nettet, begynte uforklarlige ting å skje. Negative svar ble til positive svar, og innen to uker hadde Dallas fått tilgang til det som er verdens beste filmsett for gjenskaping av gamle Israel og Jerusalem. Det ligger i Goshen i Utah, og Dallas og gjengen er nå i gang med preproduksjon av neste sesong. Filmingen av sesong 2 begynte 5. oktober.
– Der har du bønnens mirakel, smiler han.
Også i Norge har The Chosen fått gjennomslag. Redaktør for ressurssiden SnakkOmTro.no, Anne Solfrid Brennhovd, mener serien lykkes med å formidle en troverdig og jordnær historieformidling.
– Jeg ser ikke episode etter episode fordi jeg føler jeg bør, men fordi jeg blir virkelig engasjert. Skuespillerne gjør en nydelig jobb, manuset flyter, og jeg får noen aha-opplevelser når det gjelder hva jeg selv har tenkt om Jesus.
Brennhovd trekker spesielt frem episode 3, hvor Jesus møter barna, gjør grimaser og lager leker.
– I mitt hode er Jesus ofte litt høytidelig og snakker som om han holder en tale, men i serien ser vi ham som interessert, lyttende, morsom og hverdagslig. Jesus som fullt menneske og fullt Gud fikk en dypere mening for meg.
– Hva tror du er årsaken til at serien har fått et så stort nedslagsfelt, både hos enkeltpersoner, kirker og i kristne organisasjoner?
– Historieformidling er et utrolig kraftfullt virkemiddel, og The Chosen kan anbefales uten forbehold. Den er bruksvennlig, både fordi det er en sterk produksjon i seg selv, den kan brukes til samtale og studier, og den appellerer til et stort aldersspenn.
«The Chosen» har åpnet skriftene helt på nytt for mange mennesker.– Anne Solfrid Brennhovd
Noe for naboen
Brennhovd mener videre at serien er en gave for de som vil invitere naboen over, og ha meningsfulle samtaler i etterkant.
– Grunnen til at The Chosen vil fungere bedre enn en del andre, tilsvarende produksjoner, er nettopp fordi den ikke oppleves som evangeliserende, ei heller moraliserende. I tillegg er den så lett tilgjengelig. De som ikke er vant til å gå i kirken kan også sitte alene hjemme og se på, for ingen dørstokk står i veien.
SnakkOmTro-redaktøren forteller videre at alt tyder på at serien allerede har vært med på å forandre liv.
– The Chosen har åpnet skriftene helt på nytt for mange mennesker. Foreldre forteller at de studerer evangeliene sammen med sine barn for aller første gang, mens andre forteller om dypere studier av Det gamle testamentet. En gjennomgangsmelodi er at mange kjenner på en ny opplevelse av at tekstene i Bibelen virkelig gjelder dem også.
Neal Harmon tror The Chosen, som har en skyhøy rating på 9,8 hos filmdatabasen IMDb, appellerer godt til både troende og tvilende mennesker.
– Det er et flott program og fantastisk underholdning, smiler han.
VidAngel-sjefen kan ikke love noe konkret, men tror det er veldig sannsynlig at sesong 2 kommer i løpet av våren neste år, og at sesong 3 forhåpentligvis kommer neste høst. – Målet er å skape sju sesonger, som leder helt opp til Jesu oppstandelse. Mitt håp er at det blir en serie som vil tåle tidens tann, en toneangivende produksjon som man ser tilbake på og sier: «Det der var noe spesielt». Jeg håper det blir en serie som folk vil se om og om igjen, flere tiår inn i fremtiden.
Abonner på Krigsropet
Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.
Bli abonnentRELATERTE SAKER
-
Inn i varmen på Perrongen
– Vi ønsker at Kafé Perrongen skal være hjertet av Frelsesarmeen i Trondheim, et sted hvor besøkende kan få god kaffe og kvalitet i alle varer, forteller gjengen bak.
-
– Jeg har gruet meg til jula helt siden i fjor
«Ida» dropper ofte et måltid for å ha nok til å dekke barnas behov. I julen er det ekstra tøft at økonomien ikke går rundt.
-
Nå står julefeiringen i fare
Frelsesarmeens fattigdomsbarometer for fjerde kvartal viser at 4 av 10 har fått dårligere råd det siste halve året. Nesten hver femte nordmann kan komme til å droppe hele eller deler av julefeiringen.