Foodtruck 1

Mobil mathjelp

Frelsesarmeens nye foodtruck har inntatt veiene, med god hjelp fra velvillige sponsorer. Nå kan Frelsesarmeens rusomsorg servere både varm og kald mat, selv om flere vanlige tilbud må holde stengt.

• Foto: Kristianne Marøy / Tekst: Stine Frimann / Artikkelen er hentet fra Krigsropet 42/20
Sist oppdatert:
Del: Del artikkelen på Facebook Del artikkelen på Twitter Send artikkelen på e-post

– Vi har lenge ønsket oss en ny food truck. Vi har sett et behov for å kunne være mer fleksible med matservering, både i rusomsorgens oppsøkende tjeneste og på forskjellige arrangementer i Frelsesarmeen, forteller leder for Frelsesarmeens rusomsorg region sør, Frode Woldsund.

Under koronakrisa har behovet blitt ekstra merkbart. Frelsesarmeens bo- og omsorgstilbud og behandlingssteder har fortsatt å drive omtrent som før. Lavterskeltilbudene i rusomsorgen derimot, som Fyrlyset i Oslo, har måttet stenge midlertidig. Dermed mistet mange brukere viktige tilbud.

– Vi har jo suppebussen, men erfaringen er at den er for stor til å reise rundt med. Det har også vist seg vanskelig å finne nok folk som har førerkort for buss, forklarer Woldsund.

Bildet viser en kvinne som står i luka på food trucken og leverer en matpose til en mann som står utenfor og tar imot
Med den nye food trucken kan Frelsesarmeen lage og servere varm og kald mat der det trengs.

Viktige sponsorer

Frelsesarmeens rusomsorg tok i bruk en gammel tilhenger da koronakrisa brøt ut. Den fungerer som en liten kantinevogn, og har gjort at de har kunnet dele ut matpakker til rundt 300 mennesker daglig. Men tilhengeren er ikke egnet for transport og servering av varm mat.

– Den er også i dårlig stand nå. Vi har lappet den sammen, men den synger på siste verset.

Woldsund meldte derfor inn behovet for en food truck, og etter bare en ukes tid hadde velvillige sponsorer sørget for finansiering.

– Vi fikk inn en donasjon på rundt 500.000 kroner fra DeLaval, og etter hvert også en del fra Mars Multisales Nordic. Vi hadde allerede fått 500.000 fra dr. Burwood, og alle tre syntes food trucken var en god måte å bruke pengene på, forteller sponsor- og næringslivskontakt i Frelsesarmeen, Marianne Groven.

Tre personer står foran Frelsesarmeens sin food truck.
Velvillige sponsorer har fått en takk bakerst på food trucken.

Birger Grøn er daglig leder i DeLaval Norge, som er en del av Tetra Laval gruppen. Han forteller at Tetra Laval på verdensbasis har delt ut 100 millioner kroner til veldedige organisasjoner under koronakrisen. I Norge valgte de å støtte Frelsesarmeen, fordi de ønsker å hjelpe de aller svakeste.

– Jeg bor selv i Oslo og har sett hvordan ting har utviklet seg her. Det er mange flere enn før som søker hjelp. De som er i jobb kommer jo stort sett greit gjennom det og har en del garantier fra staten. De aller svakeste, som de rusavhengige, har ingenting. Frelsesarmeen gjør en veldig god jobb for disse gruppene, og bruker lite på administrasjon, slik at pengene går til dem som trenger det. Det var viktig for oss, forteller han.

DeLaval i Norge hadde 500.000 kroner til utdeling og bestemte seg for å gi alt til én organisasjon istedenfor å spre det ut på flere.

– Vi tenker en stor sum kan utrette mer enn flere mindre. Frelsesarmeen gjør et veldig bra arbeid hver dag, og det er vi glade for å støtte, sier han.

Vi ser at flere andre grupper enn våre vanlige brukere kommer.
– Frode Woldsund, leder for Frelsesarmeens rusomsorg, region sør

Mange bruksområder

Den nye bilen er spesielt tilpasset Frelsesarmeens behov. Den har et komplett kjøkken og kan brukes til både å lage og servere varm og kald mat.

– Under koronakrisen kommer den nok til å ha noen få stoppesteder sentralt i Oslo, men den gir oss også muligheter til å reise lenger ut hvis vi ser behovet for det, forteller Woldsund.

For behovet for hjelp er stort, og etter at koronatiltakene ble innført er det flere enn før som ber om hjelp.

– Det er helt klart flere som henter mat nå enn de som normalt ville vært innom Fyrlyset, vi ser at flere andre grupper enn våre vanlige brukere kommer. Det er blant annet fattige tilreisende og folk som har fått økonomiske problemer under krisa. Det er enkelt å komme innom bilen vår og hente mat, så det kommer kanskje en del mennesker som ellers ville kviet seg for å bruke tilbudene.

Frode Woldsund forsikrer om at food trucken vil komme til stor nytte også når koronakrisen er over.

– Vi har blant annet diskutert muligheten for å bruke den som en vanlig food truck som selger mat til forbipasserende. Det kan være en fin måte å gi arbeidstrening og jobb til brukere i rusomsorgen. I tillegg vil vi ta den i bruk i oppsøkende virksomhet, særlig på kveldstid, og på ulike arrangementer, sier han.

Bildet er et nærbilde av en rekke grå poser klare til utdeling inne i food trucken.
Behovet for mathjelp har økt under koronakrisa og det er flere andre grupper enn de som vanligvis henter matposer som kommer.

Gammel tradisjon

Bilen er flunkende ny, men den står i en god, gammel tradisjon. Servering av mat fra busser, sykler og biler er like gammelt som Frelsesarmeen selv. Fortsatt er ulike food trucker med Frelsesarmé-skjold et kjent syn i mange land, ikke minst når katastrofer rammer. Mobile kjøkken blir brukt av Frelsesarmeen internasjonalt blant annet til å dele ut mat og drikke til hjelpearbeidere og de som rammes etter skogbrann, orkaner og andre katastrofer. I Norge begynte Frelsesarmeen utkjøring av varm suppe til Slottsparken i 1982.

– Først brukte vi en av Fyrlysets biler og fraktet suppekjeler i. Så fikk vi en større bil, og etter hvert kom suppebussen, forteller Woldsund.

For det ble etter hvert klart at en buss spesielt innredet til formålet ville fungere bedre enn bare suppekjeler fraktet i bil. Like etter fikk Frelsesarmeen en henvendelse fra programmet Oppdraget på TV2. Programleder Ingunn Kyrkjebø skulle skaffe til veie en ferdig innredet buss på 72 timer, og de spurte hva Frelsesarmeen ville brukt en slik buss til hvis de ble valgt som mottaker. Svaret var et suppekjøkken og en varmestue på hjul, som kunne ta brukerne bort fra gatelivet og gi et pusterom fra rustilværelsen. Frelsesarmeen fikk bussen, og den ble raskt en sentral del av Fyrlysets arbeid. Med den kunne ansatte og frivillige reise ut med varm, næringsrik suppe laget fra bunnen av, og møte folk der de var. Gatefolket visste hvor og når bussen ville dukke opp, og stilte seg gjerne i kø i god tid før den kom. Rundt bordene i bussen kunne gatas folk varme seg, finne noen å prate med og bli mette.

– Suppebussen ble veldig viktig for Fyrlyset. Den ble brukt til veldig mye mer enn servering av mat, forteller major Njål Mackay Djurhuus.

Han var i mange år leder for Fyrlyset, som er Frelsesarmeens gatenære kontaktsenter for rusavhengige i Oslo.

– Vi brukte suppebussen til en masse aktiviteter! En dag i uka gikk for eksempel Fyrlysets bibelgruppe om bord. Vi kjørte deltakerne vekk fra det vante livet på gata og ut i naturskjønne omgivelser, forteller Djurhuus.

Andre dager ble bussen til et rullende kunstatelier med silkemalingsgruppa ombord. De fikk et avbrekk fra gatelivet og boltret seg i farger og skaperglede. Bussen tok dem rett ut i inspirasjonen, til hav, strand og natur. Den kjørte også rundt og hentet spillere på Fyrlysets fotballag, og sørget dermed for at alle kom seg av gårde til faste treninger på Ekeberg og til fotballcuper. Bussen har også tatt brukerne med på skiferie og fisketur, og fungert som et rullende «sosialkontor» hvor mange har kommet og bedt om samtaler og fått hjelp til å takle utfordringer i livet.

Bildet viser suppebussen på kveldstid. Det er vått på bakken og mørkt rundt bortsett fra ved gatelys i bakgrunnen, inne i bussen er det lys.
– Suppebussen ble veldig viktig for Fyrlyset. Den ble brukt til veldig mye mer enn servering av mat, forteller major Njål Mackay Djurhuus.

Nye behov

Men etter noen år så det mørkt ut for Suppebussen. Da bilsakkyndige kom for å undersøke den, viste det seg at den ikke lenger var i forskriftsmessig stand, den var gammel og hadde bare én inngang. Dermed var det ikke lenger tillatt å bruke den, på grunn av brannvern.

– En av brukerne våre overhørte hva den bilsakkyndige sa. Han gikk bort til ham og sa: «Hør nå her, nå skal jeg fortelle deg en ting: Om man steikes opp eller fryser i hjel, så er faktisk resultatet det samme!». Og så fortsatte han med dyp røst: «Og det er døden!» Da begynte den bilsakkyndige å le, og sa til meg etterpå at han ikke hadde hjerte til å nekte oss å bruke bussen. Vi skulle få lov å bruke den til vi hadde klart å samle inn penger til en ny, ler Djurhuus.

Heldigvis var gode støttespillere på pletten den gangen som i dag.

– Startpengene til ny buss fikk vi fra Saga petroleum. Frelsesarmeen hadde TV-aksjonen i 1995, og jeg ble invitert til å dra ut på en av oljeplattformene i Nordsjøen i den forbindelse. De fortalte at de ville gi 150.000 kroner til TV-aksjonen, og året etter ga de 300.000 øremerket bussen. De pengene ble startkapital til den nye bussen.

Bildet er i svart-hvitt og viser en gruppe mennesker som står og tar imot kopper med drikke fra en food truck. I bakgrunnen sees en sammenrast bygning.
Gjennom hele Frelsesarmeens historie har mobile kantiner blitt brukt for å dele ut mat der behovet er størst. Bildet er fra London under 2. verdenskrig. (Foto: Arkiv)

Ny buss

Så begynte det å «rulle», det var mange som var engasjerte og gjerne ville bidra til en ny buss.

– Til slutt manglet vi 500.000 kroner. Jeg ble invitert på lunsj til investor Ola Mæle. Han spurte hvor mye vi manglet til bussen, men jeg tenkte jeg ikke kunne nevne et så stort beløp, det var for flaut. Vi gikk inn i et annet rom for å drikke kaffe etter maten, og han ba meg kikke under tallerkenen min. Der lå det en konvolutt, med 500.000 kroner! Jeg holdt på å dette i bakken, ler Djurhuus.

Det viste seg at en av de frivillige, Leif Asbjørn Brenne, allerede hadde tipset Mæle om beløpet, og Mæle hadde ringt rundt til noen av sine venner for å samle inn pengene i tillegg til å gi selv.

– Jeg pleier å kalle Leif Asbjørn for suppebussens far. Han har gjort en uvurderlig innsats, forteller Djurhuus.

Dermed ble en flunkende ny buss kjøpt inn fra Sverige. Den kom uten innredning, men ble sendt direkte til Stryn hvor den ble innredet spesielt til Frelsesarmeens behov. På vei til Oslo kjørte de innom den kjente kokken Arne Brimi.

– Jeg var veldig opptatt av at suppa vi serverte rusavhengige skulle være god. Vi hadde fått hjelp av Tine med oppskriften. Så dro vi innom Arne Brimi så han skulle få prøvesmake. Brimi sto der, smakte på suppa og sa at den var god. Den manglet bare en ting; «sjalottlauk»! smiler Djurhuus.

Med ny buss og godkjentstempel på suppa, kjørte de tilbake til Oslo og Fyrlyset. Bussen er den samme som Frelsesarmeen fortsatt har. I mange år var det et mylder av aktivitet rundt bussen. Den er fortsatt i bruk innimellom, men samfunnet endrer seg og behovene er ikke alltid de samme. Rusomsorgen har lenge ønsket seg en mindre food truck med fullt kjøkken, som er bedre egnet til dagens behov.

– Denne bilen kan vi egentlig kjøre hvor som helst i landet med når det er behov, den vil gi oss mye fleksibilitet, sier Frode Woldsund fornøyd.

Abonner på Krigsropet

Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.

Bli abonnent

RELATERTE SAKER