Arkivet fretex 20

Nytt butikk-konsept fra Fretex

16. september ble Fretex Arkivet lansert i Oslo, Trondheim og på nettet.

• Foto: Hanne Rebecca Nilsen /Tekst: Fretex' pressemelding
Sist oppdatert:
Del: Del artikkelen på Facebook Del artikkelen på Twitter Send artikkelen på e-post

Fretexbutikkene i Universitetsgata og på Grünerløkka i Oslo, på Møllenberg i Trondheim og nettbutikken er først ute med det nye konseptet.

Kristin Hareide, Trine Gjermundbo og Hilde Kjønstad lanserte konsepte for publikum.
Kjedeleder Kristin Hareide, kommmunikasjonssjef Trine Gjermundbo og innkjøpsleder Hilde Kjønstad i Fretex lanserte det nye butikkonseptet i Universitetsgata for presse og andre interesserte.

Ulike ønsker

Målet med Fretex Arkivet er å gjøre det enkelt, attraktivt og inspirerende å velge brukt for enda flere.

­­­– De siste årene har vi sett at våre kunder har ulike meninger om hva som er attraktivt og inspirerende. Med Fretex Arkivet, tilbyr vi et konsept som en del av våre kunder har etterspurt. Det er mange som setter pris på de tradisjonelle Fretexbutikkene og de vil vi også beholde, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.

Noen Fretexkunder synes det er gøy å lete, andre ikke. Noen vet hva de ønsker å kjøpe når de kommer til en Fretexbutikk, mens andre synes det er spennende å ikke vite hva de finner, og de vil gjerne bli overrasket. Noen ønsker at det å handle gjenbruk skal ligne mer på det å handle nytt, mens andre foretrekker at gjenbrukshandelen skiller seg ut. De yngre kundene har også andre ønsker enn de eldre.

Hvorfor Fretex Arkivet?

Designere og merker omtaler ofte tidligere kolleksjoner som arkivet sitt. Sortimentet i Fretex Arkivet består derfor av utvalgte produkter fra ulike designere og merker sine tidligere kolleksjoner. Til Arkivet velges det ut ikoniske varer fra flere tiår, klær med gode materialer, ettertraktede merkevarer som har høy gjenbruksverdi, hverdagstøy og tilbehør til dame og herre, samt utvalgte interiørartikler.

Fretex håndplukker derfor sortimentet til arkiv-butikkene ut fra spesielle kriterier. Fretex vet aldri hva giverne donerer, så jobben med å sortere, velge ut og klargjøre til butikk krever betydelige ressurser. Varene som skal velges ut til Fretex Arkivet vil representere et smalere sortiment enn en finner i de andre Fretexbutikkene, men med mer dybde. Det vil gjøre handleopplevelsen mer forutsigbar.

Fretex Arkivet er for dem som ønsker å lete mindre, som er på utkikk etter trendklær og merkevarer til gode priser, og som setter pris på at gjenbrukshandelen ligner mer på annen handleopplevelse.

Arkivet-butikkene har en egen visuell profil og butikkinnredning, fargevalg mm som skiller seg fra de andre Fretexbutikkene.

Dette er Fretex-kundene enige om

Selv om noen ønsker er ulike, er Fretexkundene opptatt av å handle til gode priser, å handle miljøvennlig, finne bruktskatter og støtte Frelsesarmeens sosiale arbeid. Det vil de fortsatt kunne gjøre i Fretex Arkivet og de andre Fretexbutikkene.

I en tid hvor mange kjøper og selger brukt direkte på nettet, forteller Fretexkundene at de stoler på Fretex sine vurderinger i sorteringsprosessen og at de liker å kunne prøve klærne før de handler. I begge konseptene beholder Fretex de romslige prøverommene. Å besøke Fretex skal fortsatt oppleves som en reise i tid og geografi.

Fretex har 10 dagers åpent kjøp, noe kundene setter stor pris på. I og med at det kun er en av hver vare i butikkene, er det på den måten mulig å sikre seg en vare uten at en er helt sikker på kjøpet. Også dette er likt for de to Fretexkonseptene.

Inetriørbilde fra Frtexbutikken i Universitetsgata
Inetriørbilde fra Frtexbutikken i Universitetsgata
­­­– Med Fretex Arkivet, tilbyr vi et konsept som en del av våre kunder har etterspurt. Det er mange som setter pris på de tradisjonelle Fretexbutikkene og de vil vi også beholde, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.

50 år siden første Fretexbutikk åpnet i Bergen

Fretex ble etablert i 1905 i Kristiania for å gi jobb og husrom til mennesker som levde på gata. I starten samlet de bostedsløse inn papir til gjenvinning. For dette fikk de lønn og husly. Tilbudet het da Elevator.

Navnet Fretex ble tatt i bruk i forbindelse med den første Fretexbutikken som så dagens lys i Bergen tidlig på syttitallet. Butikken ble først kalt «Tekstilen», men for å tydeliggjøre koblingen til Frelsesarmeen ble navnet Fretex valgt. Inspirasjonen kom fra Frelsesarmeens tekstiler, selv om Fretex ikke er en forkortelse.

Den første Fretexbutikken holdt til i leide lokalene etter en nedlagt fiskeforretning. Bemanningen besto av to butikkdamer, to med lengre fengselsopphold bak seg og en som slet med rusproblemer. Hensikten var å hjelpe folk tilbake til arbeidslivet. Gulvet i butikken holdt på å svikte på åpningsdagen fordi saltet de hadde brukt i fiskebutikken nesten hadde etset bort gulvplatene. Mye har forandret seg på 50 år!

Å bidra til at mennesker får nye muligheter i arbeidslivet og jobbe med gjenbruk er fortsatt like aktuelt, selv om det har vært en stor utvikling i metodene og uttrykkene. Arbeidsinkluderingen skjer nå primært hos eksterne arbeidsgivere. Aldri før har så mange lykkes med å få arbeid via Fretex Jobb, som de siste årene.

Over tre millioner leverandører

Mens noen kleskjeder jobber for å få færre leverandører er Fretex opptatt av å ha flest mulig!

Gavene som gis til Fretex er viktige for å kunne drive Frelsesarmeens sosiale arbeid for mennesker som har det vanskelig og de er viktige for miljøarbeidet. Fretex er som en nasjonal dugnad hvor nesten alle bidrar med noe.

­­­– Vi ønsker å være et godt gjenbruksalternativ for alle givere og kunder. Jo mer Fretex mottar, jo bedre for miljøet og for Frelsesarmeens sosiale arbeid. Vi er veldig takknemlig for alle gavene, sier Hareide.


RELATERTE SAKER