Others bedriftsgave

Livsendrende julegaver

Når en bedrift kjøper julegaver fra Others til de ansatte, blir verden litt bedre.

• Foto: Mette Randem/Kristianne Marøy / Tekst: Randi Bjelland / Artikkelen er hentet fra Krigsropet 45/20
Sist oppdatert:
Del: Del artikkelen på Facebook Del artikkelen på Twitter Send artikkelen på e-post

Vakre julehjerter. God kaffe fra Kenya. Solid og elegant skohorn designet av Sverre Uhnger. Dette er bare noen av julegavene både privatpersoner og bedrifter kan kjøpe gjennom Others, Frelsesarmeens konsept for etisk og rettferdig handel. Gavekjøpet gir mange i Kenya og Bangladesh verdighet og mulighet til å komme seg ut av fattigdom. I år ønsker leder i Others, Bo Christoffer Brekke, og kampanjeleder Stan Fevang Wallentin å sette ekstra fokus på bedriftsgavene. En ny bedriftskatalog er ute, og det er også mulig å bestille produktene på nett: bedrift.frelsesarmeen.no.

– I utgangspunktet kan bedriftene bestille alle produktene vi har, men vi har prøvd å snevre inn menyen som blir presentert, slik at det er enkelt for bedriftene å velge. I år har vi produkter som passer til mange, som vi har et stort volum av, og som kan dekke store bedrifter sitt behov, sier Stian som legger til at man har tre ulike prisklasser.

– Vi kan også skreddersy gavesammensettinger for bedrifter som ønsker en lavere eller høyere pris. Også håndlagede julekort, eller en digital variant, kan bestilles hos Others.

De ansatte i Others blir rekruttert gjennom Frelsesarmeens sosiale arbeid, hovedsakelig i Kenya og Bangladesh. Ringvirkningene av å kjøpe produktene er mange.

– Alle produktene er håndlaget og støtter opp om Frelsesarmeens arbeid og den jobben Others gjør med å sysselsette produsenter, både i byer og på landsbygda. Vi prøver å favne veldig bredt. Vi har alt fra snekkerverksted og tøyproduksjon til kvinnegrupper på landsbygda, der det er lett å lære bort arbeidet til andre, sier Stian.

Noen har jobben på Others som en sideinntekt for å spe på familieøkonomien, mens andre har arbeidet som hovedinntekt. For noen er dette det første møtet med arbeidslivet. Det er mange gode eksempler på at arbeidet gjør livet bedre for mange.

– For eksempel er det unge kvinner som får finansiert utdanningen de ellers ikke hadde hatt mulighet til. Andre planter hurtigvoksende trær i hagene sine, som de igjen får solgt til Others sitt snekkerverksted, noe som gir en god sideinntekt.

Det første bildet viser Bo Christoffer Brekke som står og holder to runde kurver og smiler, han har på seg mørk grønn skjorte. Det andre bildet viser Others-produkter, to firkantede kurver i ulik størrelse, kjøkkenhåndklær, smørekniver i tre og trefjøler i ulik størrelse.
Kjøper man julegaver og bedriftsgaver fra Others, bidrar man samtidig til å gi fattige i andre deler av verden jobb, verdighet, utdanning og bedre livsvilkår. – Å se stoltheten og løftet det gir, gjør inntrykk, sier Bo Christoffer Brekke, leder for Others.

Tre gode produkter

De som vurderer å kjøpe julegaver hos Others, har mange produkter å velge mellom. En god, gammel klassiker er de røde og hvite julehjertene man kan henge på juletreet, i vinduet, på gavene, eller hvor det måtte være. Stian forteller at dette er produktet der flest produsenter kan bidra.

– Å sy hjerter kan man gjøre hjemmefra. Dermed kan kvinner som har sin arbeidsplass i hjemmet også bidra til familieøkonomien. Hjertene selger godt, og det har skapt en fin forutsigbarhet for produsentene, sier Stian.

Others har i år en helt ny kaffeprodusent i Kenya Denne avtalen betydde ekstra mye år, i et land preget av lockdown og stengte kaffeauksjoner. Kaffebøndene som jobber for Others fikk både tidligere og bedre betalt enn de ville fått ellers. Skohorn i to ulike størrelser er designet av Petter Uhnger og produsert av tre fra Bangladesh. Om man kjøper et skohorn eller et annet Others produkt, skaper det ringvirkninger i Norge også. Jobben Oslo, som er et lavterskel jobbtiltak for rusavhengige, pakker produktene som bestilles. Ved å kjøpe et Others produkt bidrar du altså til sysselsetting både i Bangladesh og Kenya, men også i Norge.

Folk er folk overalt hvor man er i verden, og alle ønsker jo først og fremst å forsørge seg selv og spare penger, få en utdannelse og tenke framover.
– Bo Christoffer Brekke, leder for Others, Frelsesarmeens konsept for rettferdig handel

Vinn-vinn

Noen av produktene blir produsert med lokale håndtverkstradisjoner, mens man i andre tilfeller har designet produktet i Norge, og så lært produsentene å lage det. Tanken er at det gir verdighet å lage et produkt det er marked for der det selges. Derfor har Others sin egen produktdesigner, i tillegg til bidrag fra andre designere. De fleste bedrifter i Norge ønsker å vise at de tar en form for samfunnsansvar. Stian mener at å kjøpe bedriftsgaver fra Others er en god måte å gjøre det på. Å støtte en god sak ved å kjøpe en gave til de ansatte som man uansett hadde tenke å gjøre, er en vinn-vinn-situasjon.

– Vi har en hybrid som heter Gi en jobb til jul, der vi også har produkter som er enkle å distribuere til bedrifter som ønsker et stort volum, men samtidig ønsker å bidra litt ekstra. Dette er en symbolgave, der man får et fysisk produkt, men til en pris som tilsier at man er med på å støtte prosjektet gjennom å skape arbeidsplasser.

Bildet er et nærbilde av en afrikansk kvinne som smiler mot kamera, hun har kort hår og et hårbånd.
– Jeg er gift, har fire barn, og vært med i en Others-gruppe i mer enn fem år. Produktene jeg lager blir solgt i andre land, og det er veldig inspirerende. Livet til familien min har forandret seg mye etter at jeg begynte å jobbe, og jeg er så takknemlig. Mitt første barn skal begynne på universitetet snart, og det er første gang noen i min familie skal ta en utdannelse, sier Belta fra Nairobi, Kenya

Det viktigste først

Stian påpeker at folk kan være trygge på at pengene til Others går dit de skal, fordi man har en omvendt pris-struktur av det som ellers er vanlig. Mens mange andre først ser på hvor mye en kunde er villig til å betale for et produkt, og så prøver å produsere det billigst mulig, med størst mulig fortjeneste for salgsleddet i Norge, gjør Others det omvendt. De ser først på hva det koster å gi folk god lønn og arbeidsforhold, hva driftskostnadene blir, og hva som skal til for å opprettholde og drifte konseptet over tid. Deretter legger man til hva som må til for å opprettholde og drifte konseptet i Norge. Først da blir prisen satt. På denne måten blir konseptet bærekraftig.

– Enkelt forklart er det slik at hvis du kjøper et brodert hjerte, så kan vi bestille et nytt, sier Stian.

Han setter pris på de mange gode samarbeidspartnerne Others har i Norge.

– Vi har hatt et helårs samarbeid med Kitchen i mange år, og Ark bokhandel kjører en stor og fin kampanje nå til jul. Når det gjelder enkeltbutikker, så har Norsk Flid blitt en viktig kunde for oss. Så har vi også mange store bedrifter som har vært med på å kjøpe bedriftsgaver. Hvis man ønsker å ta samfunnsansvar, så er jo det med sysselsetting en veldig viktig og fin måte å hjelpe andre mennesker på. Da skaper man en trygghet for mange mennesker ved å bidra til at de har en jobb og får en bedre framtid, for dette er bistand som varer. Å få en jobb, gir en helt annen form for verdighet.

Bildet viser seks lysestaker i tre, med tente stearinlys i og granbar og kongler rundt.
Trelysestakene fra Others gir nye muligheter til mennesker i Bangladesh.

Likestillingsverktøy

Daglig leder i Others Norge, Bo Christoffer Brekke, understreker at det å skape arbeidsplasser er det viktigste for Others, og at det er et budskap som næringslivet responderer på.

– De er opptatt av å skape arbeidsplasser og vil gjerne støtte bedrifter som gjør det samme, sier Bo Christoffer som har fulgt konseptet siden starten.

Da het det Sally Ann. For få år siden byttet man navn til Others og gjorde omfattende omstruktureringer.

– Vi har tatt store steg ved å etablere forskjellige typer kanaler som kan være med på å bære konseptet. Så er det jo slik at vi har hatt god suksess noen steder, mens det er mer krevende andre steder. Men i år ser vi at på tross av Covid-19, er det mange av de kanalene vi har jobbet med over tid som etablerer seg på en god måte. Bedriftsaspektet har vært en viktig bærebjelke, både for ved å skape omsetting av varer og ved å komme videre til andre kanaler også, sier han.

Bo Christoffer har vært på mange turer til samarbeidslandene opp gjennom årene, og sitter igjen med mange sterke inntrykk.

– Folk er folk overalt hvor man er i verden, og alle ønsker jo først og fremst å forsørge seg selv og spare penger, få en utdannelse og tenke framover. Others er et utrolig bra verktøy for å få til det. De store utfordringene i mange deler av verden handler om at det er en mangel på gode jobber for alle som vil ha det.

Han påpeker også at en jobb i Others betyr ekstra mye for kvinner som bor i land der de ikke blir inkludert i arbeidslivet på lik linje med menn. Når man for første gang tar med en inntekt inn i familieøkonomien, gjør det noe med verdighet og stolthet, og det gir rett og slett makt. Man får en stolthet bak egen stemme i familien. Others er et likestillingsverktøy mange steder hvor det i stor grad har vært tradisjonelle kjønnsrollemønstre, sier Bo Christoffer som alltid får en stor motivasjonsboost av å møte produsentene.

– Det er utrolig gøy å komme til en liten landsby langt utenfor alfarvei og vise bilder av produktet personen har laget, utstilt i salgsvinduet til en butikk i Norge. Å se stoltheten og løftet det gir, gjør inntrykk. Alle liker å føle seg verdsatt og at det de jobber med betyr noe for andre også. Det får man gjennom dette konseptet.

Bildet viser en mann fra Bangladesh som sitter ved en symaskin. Bildet er tatt fra siden, han snur seg og smiler mot kamera. I bakgrunnen sees trær og gress.
– Jeg pleide å jobbe som sjåfør i landsbyen der jeg kommer fra. En dag ble jeg utsatt for en trafikkulykke, og jeg ble hardt skadet. Jeg fikk utfordringer med å gå og snakke etter ulykken. En dag kom en mann fra Frelsesarmeen på besøk til meg. Han ville finne ut hvordan han kunne hjelpe meg, for jeg er den eneste i familien min som har en jobb. Jeg kunne sy litt fra før, og jeg ble satt i kontakt med en Others-gruppe som lager broderte hjerter. Jeg er så stolt og takknemlig for at jeg har fått en jobb igjen og kan forsørge familien min, sier Shib Shankorpur fra Bangladesh

Klassereise

Others handler også om folk som er i en sårbar situasjon og som blir utnyttet gjennom prostitusjon. Flere av disse får et helt nytt liv gjennom jobben i Others. Disse historiene mener Others-lederen er viktige, men like viktig understreker at det er å løfte fram menneskene som bare trenger litt hjelp for å skape seg et bedre liv for seg og barna sine. En biintekt betyr at ungjenta på landsbygda i Bangladesh kan spare penger slik at hun kan reise til storbyen og ta utdannelse. Plutselig har hun helt andre framtidsutsikter. For en tid tilbake møtte Bo Christoffer en av damene som var med i en av de aller første Sally Ann-gruppene som ble startet i Bangladesh for rundt 20 år siden.

– Da hun startet i Sally Ann, bodde hun i et lite blikkskur ved siden av veien. I dag bor hun i en landsby, i et stort mursteinshus. Begge sønnene bor i en større by og har god utdannelse og jobb. Denne familien har foretatt en klassereise i løpet av en generasjon. Det er ikke mye som skal til for å hjelpe noen til komme seg dit der de greier å spare og kan tenke langsiktig. Det første de aller fleste vil investere i, er barna sine, slik at de får flere muligheter i livet enn de har hatt selv.

Others handler mye om å hjelpe folk med de små tingene i hverdagen, de som gjør at man får litt mer å gå på og får gått noen skritt i riktig retning. Det forplanter seg til neste generasjon.

Nettbutikken til Others finner du her: www.others.no

Bedriftsgaver fra Others finner du på bedrift.frelsesarmeen.no

Abonner på Krigsropet

Krigsropet er en gave til deg selv eller andre som varer hele året. I tillegg til at den støtter Frelsesarmeens viktige arbeid. Magasinet sendes ut en gang i uken.

Bli abonnent

RELATERTE SAKER