Samarbeid sikret akuttovernatting
Da Røde Kors manglet lokaler til akuttovernatting i august, var Majorstuen korps raske til å åpne dørene. Dermed har bostedsløse EØS-borgere fått en seng for natten også denne måneden.
Røde Kors driver akuttovernatting for bostedsløse, tilreisende EØS-borgere hele året. Frelsesarmeens migrasjonssenter på Majorstua tilbyr blant annet frokost og dusjmuligheter til samme målgruppe. De har nær kontakt og tilpasser tiltak og åpningstider til hverandre.
Derfor var det naturlig å samarbeide også da Røde kors sto uten lokaler i august.
Vi har hatt åpent 365 dager i året i ti år, også under pandemien, det var viktig for oss å ikke måtte stenge dørene denne perioden.– Camilla Tangen Monsen, enhetsleder for akuttovernattingen i Røde kors
Enhetsleder for akuttovernattingen i Røde kors, Camilla Tangen Monsen, forteller om at de lenge har hatt et godt samarbeid med daglig leder Aleksandra Czech-Havnerås på Migrasjonssenteret.
– Det gjorde at vi raskt fikk ja da vi spurte om det kunne være mulig å låne Frelsesarmeens lokaler i en måned. Det betyr mye for oss. Vi har hatt åpent 365 dager i året i ti år, også under pandemien, det var viktig for oss å ikke måtte stenge dørene denne perioden, sier Tangen Monsen.
Positiv respons
Røde Kors har leid lokaler av Misjonskirken, men mistet leiekontrakten sin der. De har funnet et nytt sted, men der kan de ikke flytte inn før i september.
Korpset stiller med lokaler, Røde kors ordner det praktiske og Migrasjonssenteret er bindeleddet og bidrar med å koordinere. Det er fantastisk at vi kan jobbe så godt sammen om dette!– Aleksandra Czech-Havnerås, daglig leder på Migrasjonssenteret
Aleksandra Czech-Havnerås er glad for at Frelsesarmeen kunne stille opp, og Migrasjonssenteret er samlokalisert med Majorstuen korps (Frelsesarmeens kirke og nærmiljøsenter).
– Da vi fikk forespørselen fra Røde kors, kontaktet jeg korpslederne, og de var veldig positive. Korpset stiller med lokaler, Røde kors ordner det praktiske og Migrasjonssenteret er bindeleddet og bidrar med å koordinere. Det er fantastisk at vi kan jobbe så godt sammen om dette!
Nestekjærlighet i praksis
Korpsleder Christine Stenslands første tanke da hun fikk forespørselen, var at dette var en nødsituasjon, og da er det viktig å stille opp.
– Jeg har i bakhodet Matteus 7:12: “Derfor, alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem”. Dette var en mulighet til å vise nestekjærlighet i praksis, sier hun.
– Jeg kontaktet mine nærmeste overordnede før jeg sa ja, de var også bare positive. Det har jo vært litt logistikk, men det har gått veldig fint. Vi er takknemlige for at vi kunne være med og tilby et godt og trygt sted å sove, det er viktig for oss, legger Stensland til.
Normalt er det mye aktivitet i kirkesalen til korpset på kveldstid, men i august er det lite program. Derfor har det fungert godt å bruke lokalene til dette formålet.
– Røde kors setter ut feltsenger om kvelden, og rydder og vasker etter klokka sju om morgenen når alle må være ute. Når de er ferdige er det nesten vanskelig å tro at det har vært noen der om natten, alt er helt ryddet og fint. Det er fantastisk, sier Czech-Havnerås.
– Klokka ni åpner Migrasjonssenteret, så da kan alle som har overnattet komme tilbake. De er veldig fornøyde, forteller Czech-Havnerås.
Tilbud som utfyller hverandre
Frelsesarmeen, Røde Kors og Kirkens bymisjon samarbeider tett om tilbudet til denne målgruppa generelt. De informerer hverandre om tendenser de ser som alle bør være oppmerksomme på, og om eventuelle brukere som sliter litt ekstra.
De samarbeider også om påvirkningsarbeid, for eksempel høringssvar. Og ikke minst, de tilpasser tilbudene slik at de utfyller hverandre og ikke konkurrerer om de samme midlene fra Oslo kommune.
– Røde kors har for eksempel overnatting for menn, Bymisjonen driver overnatting for kvinner og eldre ektepar. Ikke så lenge etter at overnattingstilbudene stenger om morgenen, åpner vi, slik at brukerne kan få varm frokost, dusje, vaske klær og få rådgivning, sier Czech-Havnerås.
Aleksandra Czech-Havnerås fikk varslingspris
I mai mottok hun Stockmanns hammer for sitt utrettelige arbeid som talsperson for utenlandske borgere utsatt for arbeidslivskriminalitet i Norge. Men det har kostet. Aleksandra har byttet mobilnummer to ganger.
Har meldt inn over 200 sakerMigrasjonssenteret og Majorstua korps har vært samlokalisert siden 2018. Det har ikke bare vært enkelt.
– Det er et godt etablert korps, og så kom vi inn med en helt annen målgruppe. Det var krevende. Men nå har vi funnet ut av hverandre og hvordan vi kan tilpasse oss og samarbeide, slik at vi kan gi et helthetlig tilbud til ulike målgrupper. Jeg synes det er så flott at Frelsesarmeens bygg kan brukes døgnet rundt med ulike tilbud, sier Czech-Havnerås.
Det er Christine Stensland helt enig i.
– Jeg synes dette er et godt eksempel på hvordan korps og sosialt arbeid kan jobbe sammen. Vi er veldig glade for det gode samarbeidet vi har med Migrasjonssenteret!
RELATERTE SAKER
-
Holder liv i fars tradisjon med Julegryta
– Han måtte ha den 1000-lappen til Frelsesarmeen hver jul, sier Gerd Johanne Kjærstad (83). Snaut to år er gått siden hennes livsledsager døde, men den lilla seddelen "hans" havner fortsatt i Julegryta.
-
Egil fikk dronningen på sengekanten
– Det er trygt og godt at dere finnes, sa H.M. Dronning Sonja da hun besøkte Frelsesarmeens gatehospital på vei inn i juleferien.
-
Ønsketreet oppfyller 50 % flere drømmer i år
I fjor satte Oslo City ut et stort juletre pyntet med ønsker fra barn hos Frelsesarmeen på Grønland. Det kom inn 100 gaver. Denne høytiden har antallet økt med 50. Minst. Og foreldre gråter av glede.