På rød løper i brukte klær
Når mediene får høre at antrekket er fra Fretex, da kan det bli overskrifter. Dette er noe alle kjendiser vet. Hilde Kjønstad sørger for at de inntar den røde løperen i lånte klær som Fretex har mottatt.
Lederen for Fretex-butikkene kan avsløre at bak disse presseoppslagene ligger det mye jobb i kulissene. Ingenting er tilfeldig, for de vet at journalistene ofte spør «Hva har du på deg?».
– Når stylistene til de store artistene spør om å låne antrekk, er vi veldig velvillige, sier Kjønstad.
Før store arrangementer, som i høst, rett før Copenhagen Fashion Week, var det mange som ville låne noe fint fra gjenbrukskjeden.
Økende brukttrend
Fretex har gjennom årene opparbeidet seg en svært høy merkevarekjennskap i den norske befolkningen, men det har skjedd en dreining i det siste.
Gjenbruk er blitt en del av motebildet
– Jeg elsker Fretex, sier Ulrikke Falch, skuespiller, forfatter og samfunnsdebattant, mest kjent fra NRK-serien «Skam». Allerede som 11-åring begynte hun å kjøpe rare plagg og briller.
Ta en titt i teltet– Vi gjorde en kundeundersøkelse i januar. Tidligere har pris vært den største motivasjonen for å handle på Fretex. Men denne gangen så vi at det å handle miljøvennlig, at det var bra for miljøet å handle brukt, scoret helt klar høyest. Folk har blitt mer aktive i valget sitt og velger miljøvennlig, sier Kjønstad.
– Opplever dere at stadig flere unge, hippe folk oppdager Fretex?
– Ja, særlig etter at vi lanserte Fretex Arkivet. Da fikk vi tak i den målgruppen som kanskje ikke har vært så vant til å gå på skattejakt og bruke tid på å handle brukt.
– Det er viktig for oss som jobber her å vite at pengene går til sosialt formål. Det synes vi er veldig motiverende.– Hilde Kjønstad, leder Fretex-butikkene
Kjønstad forklarer at de med disse bruktbutikkene fikk en liten oppdatering i konseptet for den gruppen som er litt yngre.
– Og så har vi jo alle de andre vanlige Fretex-butikkene som er for alle fra null til 99 år, legger hun kjapt til.
20 millioner til sosialt arbeid
Hittil i år har Fretex bidratt med over 20 millioner kroner fra omsetningen sin til Frelsesarmeens sosiale arbeid.
– Det er viktig for oss som jobber her å vite at pengene går til sosialt formål. Det synes vi er veldig motiverende. Selgerne ute i butikkene er også veldig opptatt av det, og vi minner kundene våre på det.
Butikklederen forteller at alle har fått med seg matkøene, og at det er blitt trangere økonomisk for mange den siste tiden.
– Det å vite at når du legger igjen pengene dine på Fretex, så bidrar det til noe bra – ikke bare for miljøet, men også for mennesker – setter veldig mange av våre kunder stor pris på. Så jo mer vi selger, dess mer går til Frelsesarmeen slik at flere får hjelp.
Poppet opp i festivalsommeren
Det har i det hele vært en travel sommersesong for Fretex som har hatt salgsboder på Øyafestivalen, Rondaståk, Fredvik, Slottsfjell, OSLRW, Moss Miljøfestival og Vangen. Fretex har også hatt pop-up butikk på et kjøpesenter i Drammen og et i Haugesund.
Ifølge Kjønstad har alt dette bidratt til økt synlighet og gode salgstall.
Vi vil bidra til å vise fram norsk design.– Hilde Kjønstad, leder Fretex-butikkene
Til Oslo Runway Saturday Out, et årlig utendørs motemarked i august, hadde Fretex samlet opp masse lekre, norske merkeklær.
– Her blir vi invitert med fordi vi passer inn i konseptet. Oslo Runway har som mål å fremme både godt etablerte, og nye designere i norsk motebransje. Vi vil bidra til å vise fram norsk design.
Fylte Vikingskipet med brukte klær
Da klesfestivalen Fæbrikstad gikk av stabelen for aller første gang i starten av september i år, var Fretex blant deltakerne. De flyttet inn i den digre arenaen med fire ulike konsepter:
Herr Fretex: Brukte dresser og kontorskjorter ble stylet mer for en hverdagslook.
Gjør hverdagen til fest: Pentøy, som brudekjoler og selskapskjoler, ble splittet opp i skjørt og topp og satt sammen med jeans eller T-skjorter for å skape en leken stil.
Gardinene trekkes fra: Interiørtekstiler som gardiner, duker og sengetøy ble brukt til å sy unike festdrakter.
Flekk og nupp: Sammen med aktørene Fæbrik, På Stell og Studio Søm viste Fretex hvordan folk kunne gode plagg som hadde fått nupper eller noen flekker på seg.
– I flere måneder hadde vi spart opp plagg innenfor de mest populære redesignkategoriene. Vi fikk god synlighet og utrolig stor plass. Det var moro å virkelig vise fram hvordan vi jobber i Fretex, sier Kjønstad.
Gjengen bak Fæbrikstad kalte happeningen på Hamar for «Norges gøyeste og grønneste klesfestival». Totalt var det 6500 skuelystne som deltok i Vikingskipet i løpet av denne helgen.
Her var det kurs, workshops, salgsboder, inspirasjonsforedrag, panelsamtaler, overraskelser og verdensrekorder med mer. Kjønstad deltok i en av panelsamtalene som hadde tittelen: «Hvordan løse klesindustriens problemer?»
Men en bransjehelg som dette, betød også nettverksbygging over en lav sko.
– Det er jo veldig morsomt å møte folk som har samme interesser.
Ønsker årlig festival
– Hva håper du Fæbrikstad vil være med på å gjøre for norsk klesindustri?
– Jeg synes jo det er skikkelig kult at de Fæbrik-jentene (Jenny Skavlan, Ingrid Bergtun, Mari Norden og Ingrid Vik Lysne, red.anm.) er så tøffe at de leier hele Vikingskipet, og at de klarer å samle alle aktørene som jobber innenfor sirkulær og bærekraftig mote på ett og samme sted en hel helg på Hamar.
Kjønstad er imponert over at de klarte å samle en salig blanding av politikere, interesseorganisasjoner og publikum som er opptatte av å handle bærekraftig og gjøre gode valg i hverdagen.
– Når de inviterte til en sånn grønn festival så ville selvsagt Fretex bli med på det. Vi bidro til at dette ble et skikkelig vellykket event, sier hun.
Vi har lenge hatt et samarbeid med Krogh Optikk hvor de donerer veldig fine solbriller til nettbutikken vår.–
Hun håper dette blir et årlig arrangement, noe som også er ambisjonen fra Fæbrik.
Hektisk inn mot jul
Etter en travel høst er det klart for jul på Fretex fra 1. november.
– I november blir det også solbrilleslipp. Vi har lenge hatt et samarbeid med Krogh Optikk hvor de donerer veldig fine solbriller til nettbutikken vår.
Kjønstad forteller at det vil bli et fellesevent med dem i Fretex Arkivet i Universitetsgata i Oslo, i november.
– Ikke akkurat solbrillesesong?
– Det er faktisk utrolig fine julegaver. Så det har vi hatt i noen år nå. Solbrillesamlingene er veldig populære.
Butikklederen synes det er en utrolig raus donasjon av optikerforretningen.
– Dette er virkelig fine objekter, og de gjør det fordi de synes det er bra at pengene går til et godt formål, avslutter hun fornøyd.
Priset for sitt gjenbruk
Under årets utdeling av Costume Awards mottok Fretex Arkivet juryprisen for Årets grønne initiativ. Dette var begrunnelsen:
«Denne prisen hedrer initiativ som setter miljøet i fokus for den moteglade forbrukeren – og bidrar til at alle tenker gjenbruk. Vinneren har i år fått flere til å få øynene opp for brukte klær ved å gjøre seg like attraktive som butikker som selger nyproduserte varer.»
Kristin Hareide, direktør for Fretex Miljø og Hilde Kjønstad, kjedeleder butikk var på Costume Awards og tok imot prisen.
– Hva betyr det for dere å få denne prisen?
– Det var utrolig hyggelig at Fretex Arkivet vant på Costume Awards, sier Kjønstad.
– Arkivet-konseptet har vi bygget opp selv i Fretex, fordi vi mente det var et marked for dette. Takket være god forståelse for konseptet og høy kompetanse på produkt og retail, både blant de ansatte i sorteringsanleggene og i butikkene våre, har Arkivet blitt en salgssuksess og blitt godt mottatt av kundene.
– Vi regner med at antrekket for kvelden var fra Fretex?
– Ja. Kristin hadde på seg en kjole fra Fretex, og dressen jeg hadde funnet fram, var en H&M-dress fra tidlig 2000-tallet, som jeg har kjøpt på Fretex, bekrefter Kjønstad.
Vil stoppe «trashion» i Norge
– Det er jo slik at fremtiden er fornybar, sirkulær og bærekraftig, og vi må skynde oss dit, sa daværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide. Anledningen var framleggelsen av rapporten «Produsentansvar for tekstiler».
Les om Fretex sin rolleRELATERTE SAKER
-
Høyt og lavt i ferien
På vei innover i Nordmarka finnes det en plass der både barn og voksne kan boltre seg oppi tretoppene. Turen til klatreparken, i regi av Frelsesarmeens Home-Start-tilbud, ble bokstavelig talt en opptur!
-
Tester tålegrensen – i fellesskap
På Frelsesarmeens camp på Jeløy tester deltakerne egne grenser og bygger vennskap. For noen er det som å komme hjem.
-
Frelsesarmeens innspill til partienes valgprogrammer
– Takk for den gode jobben dere gjør, sa Jonas Gahr Støre da Frelsesarmeen overleverte rapporten «Der skoen trykker» til Arbeiderpartiet under Arendalsuka.